Kawasaki BN (lub EL) 125 Eliminator (1998 – 2007)

Dodaj do porównania
Kawasaki BN (lub EL) 125 Eliminator (1998 – 2007)

Niech Was nie zmylą muskularne kształty tego geokrążownika, on wcale nie jest taki wielki na jakiego wygląda. Wysokie osoby mogą wyglądać na tym motocyklu dość nieproporcjonalnie. Skoro już zaczynamy od krytyki, to możemy przyczepić się do spalania które zaczyna się od 3,5 l w górę, zaś konkurencja zadowala się na tym właśnie poziomie. Idąc dalej, trzeba powiedzieć, że silnik, nawet ten mało wyeksploatowany lubi brać olej. Użytkownicy tylnego siedzenia narzekają na jego twardość i brak tylnego uchwytu. Nie znajdziemy w tym modelu także wskaźnika poziomu paliwa, a co za tym idzie kontrolki rezerwy. Brakuje nam tu też obrotomierza i stopki centralnej. W porównaniu do Hondy Shadow brakuje nam tu też chromowanego silnika, który dodał by splendoru całości a tyłu mamy bębnowy hamulec.

Za co możemy pochwalić Eliminatora? Nie ma tego zbyt wiele… 4 Suwowy silnik o mocy 12km, jak przystało na crusiera, jest tak skonstruowany, aby miał dużo mocy w dolnym zakresie obrotów. To zachęca do spokojnej, nienerwowej jazdy. Dzięki temu też silnik można długo eksploatować. Prędkość przelotowa jest bliska 90km/h, to poprawny wynik. Całość jest zmontowana z niezwykłą precyzją i dbałością o szczegóły. Motocykl prowadzi się bardzo łatwo. W angielskich szkołach jazdy ten model często wykorzystywany był do nauki jazdy. Jest to po prostu bardzo dobra, trwała maszyna, ale naszym zdaniem brak jej tzw czynnika WOW.

R E K L A M A

Ten model produkowany był do 2007 roku, potem nastąpiła przerwa, po czym w 2009 roku wznowiono produkcję. Warto dodać, że na naszym rynku da się spotkać amerykańskie wersje, które różnią się od europejskiej ustawieniami gaźnika, dopasowanymi do amerykańskiego 85-oktanowego paliwa oraz prędkościomierzem wyskalowanym w milach.

Film

Dane techniczne:

Cena
Cena producenta, lub cena rynkowa za używane
5000 do 9000
Moc w kW
Moc maksymalna liczona w kilowatach
8.83
Moc KM
Moc maksymalna liczona w koniach mechanicznych
12
Waga
Masa własna pojazdu, z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego
145
Stosunek mocy do wagi kW/kg
Liczba kilowatów przypadająca na jeden klilogram. Czytaj więcej ...
0.061
Spalanie
Średnie zużycie paliwa, podane w litrach na 100 km
3.8
Rodzaj zasilania
Gaźnik wyregulujesz śrubokrętem, wtrysk (komputer) wyregulujesz tylko w serwisie. Jednak wtrysk nie wymaga częstych regulacji. Czytaj więcej ...
Liczba zaworów na 1 cylinder
Silniki 4 zaworowe wykazują się mniejszymi drganiami. Są elastyczniejsze, tzn mają odrobinę więcej mocy w dolnym i wysokim zakresie obrotów. Czytaj więcej ...
Rodzaj pracy silnika
Określa liczbę suwów w jednym cyklu pracy silnika. Czytaj więcej ...
4 suwowy (4T)
Liczba cylindrów
2 cylindrowe silniki są elastyczniejsze i wydają przyjemniejszy dzwięk
Skrzynia biegów
Manualna 5 biegowa
Chłodzenie silnika
Silnik chłodzony cieczą jest elastyczniejszy, i lepiej radzi sobie w upalne dni z dodatkowym obciążeniem. Czytaj więcej ...
Powietrzem
Wałek wyrównoważający
Silnik wyposażony w wałek wyrównoważający, generuje znacznie mniej wibracji, dzięki czemu motocykl się nam nie rozkręca a jazda jest dużo przyjemniejsza. Czytaj więcej ...
Prędkość maksymalna
100
Prędkość przelotowa
To prędkość na najwyższym biegu, przy średnich obrotach silnika. Do spokojnej, nienerwowej, jazdy w trasie.
90
Wysokość siedziska
Porównaj z wysokością swojej nogi. Niski człowiek na wysokim siodle, ma problem z postojem na czerwonym świetle. Mając nogę wyprostowaną powinieneś oprzeć całą stopę na asfalcie.
680
Szerokość
Im mniejsza szerokość tym łatwiej jest przeciskać się między samochodami w korkach. Wartość podana w mm.
Długość
Porównaj długość z innymi modelami, aby mieć pogląd co do wielkości motocykla
Rozmiar koła przedniego
Im większe koło tym jazda jest bardziej komfortowa
17
Rozmiar koła tylnego
Im większe koło tym jazda jest bardziej komfortowa
17

Udostępnij ten post

Zdjęcie profilowe Dawid Parus
Założyciel strony motocykle-125.com.pl. Z wykształcenia technik mechanik pojazdów samochodowych. Z pasji programista prowadzący własną działalność.
Uwaga! Jeżeli posiadasz sprawdzone informacje na temat tego motocykla, napisz w komentarzu lub na blog@motocykle-125.com.pl, uzupełnimy dane. Właśnie tak powstaje nasz katalog. Dziękujemy za współpracę!
REKLAMA

9 komentarzy

  1. Świetny motocykl mam go juz 7 lat przebieg niecałe 50000tyś i jedyne co trzeba robić to lać benzyne i od czasu do czasu troszke oleju dolać ale to normalne jeśli chodzi o ten silnik.
    Zdecydowanie POLECAM

    Odpowiedz
  2. Każdy Japonski motocykl tej klasy będzie bezawaryjny.

    Odpowiedz
  3. Witam !
    Po długich grzebaninach w necie i dosiadaniu rożnych 125-tek, zdecydowałem i zakupiłem Eliminatora. Przekonali mnie posiadacze 125-tek którzy na tych motocyklach obrządzają Polskę, Europę i jeszcze dalej.
    Moje obawy co do mocy i prędkości zostały rozwiane. Oczywiście jeśli ktoś szuka szybkiej jazdy, szybko go sprzeda. Jeśli szuka wygodnych wyjazdów poza miasto, „będzie Pan zadowolony”. Japończyk co widać w wykonaniu. Usłuchany, przejażdżka 100-200km to nic dla niego. Przy spokojnej jeździe(80-85km/h) prosty przelicznik 1km/1min.
    Instrukcja co do jednej śrubki dostępna w necie. Części dostępne.
    Lubi pociągnąć sobie olej ale w narastający nałóg nie wpada.

    Odpowiedz
  4. Hej.
    Śmieszą mnie te opinie na innych stronach. Ludzie potrafią dołożyć sporą sumę ( kilka tysiaków ) dla 1 czy 2 KM „żenuła”. I cieszą się że objadą „chińczyka” mijając go 5km/h szybciej „żenuła”, do tego nadają się ścigacze i pojemności powyżej 600. Tu nie chodzi o prędkość, wyprzedzanie ale do posadzenia dupska w sidle i jazdę przed siebie. Spokojna i miła jazda i to zapewnia Eliminator. Jakość i parametry starczą w zupełności. Za rozsądną cenę masz bezawaryjność i wygodę. BN jest wdzięcznym motocyklem za którego nie musisz przepłacać a frajdę na 125 jest. A ci co płacą grubą kasę za 1 KM i „lepszy” dźwięk szukają tylko zaspokojenia swojej uniżonej dumy która i tak zostanie skopana kiedy podjedzie 500-ka obok. Kawasaki się w tym modelu sprawdziło i polecam jako właściciel tego modelu i mojej trzeciej kochanki z 160 koniami. Lewa w górę i w drogę. Pozdrawiam

    Odpowiedz
  5. Artykuł napisany jakby Kawasaki nie zapłaciło 😀 ale to zostawmy dla indywidualnej oceny.
    Z tym co piszą poprzednicy się całkowicie zgadzam. Sprzedałem swojego eliminatora drożej niż kupiłem. Dwa lata jazdy i zero wkładu ( poza klockami, olejem i filtrem). Teraz siedzę na 500 ale zawsze się mi miło robi jak widzę eliminatora.

    Odpowiedz
    • Zdjęcie profilowe Beniamin Mucha

      Olaf nam nikt nie opłaci za artykuły. No, oprócz was czytających i klikakacych w reklamy. Często importerzy nie chcą nam przesyłać informacji bo od razu wykładamy kawę na ławę.

      Blog prowadzimy hobbystycznie bo mamy z tego frajdę.

      Odpowiedz
  6. Zdjęcie profilowe Mejt

    No to część obserwacji ode mnie po pierwszych 500 km na używanej maszynie, a ogólnie to jej… 29 638 km.

    Prędkość przelotowa tego motocykla, a posiadam wersję z 1998 r. co przez Kawasaki jest uznawane za pierwszy rocznik Eliminatora 125 (jako BN Eliminator). Jest to wersja silnika A1,a więc wersja generująca 12 koni mocy, 8.8 KW, kiedy następne generują 11.5 koni i 8.6 KW, jeden cylinder SOHC, 2 150 mm długości pojazdu i 780 mm szerokości, 128 kg masy „na sucho”, kiedy w następnych wersjach to już 135 kg, 13 L pojemności baku, gdzie rezerwa zabiera 2 litry, tak więc przed przełączeniem na nią mamy do wyjeżdżenia 11L.

    Tyle jeśli chodzi o specyfikację, sama jazda jest niezwykle przyjemna, motocykl jest idiotoodporny, pomaga złożyć się w zakręcie, podciąga do góry tak jak trzeba. Przyjemna pozycja nawet dla osoby o moim wzroście 188 cm, przyznam, że spodziewałem się gorszych warunków. Słyszałem wiele o tym, iż Eliminator mocno ciągnie olej, póki co nie zauważyłem żadnych wycieków, pewnie dzięki wymianie uszczelek na nowe. Uwagę jednak należy zwrócić na hamulce, które są naprawdę przeciętne, bęben z tyłu to jedynie dodatek, z którego większość nie będzie nawet korzystać, natomiast słabość przedniej tarczy wymusza większą ostrożność w doborze odległości za innym pojazdem. Samemu udało mi się już zaliczyć szlif właśnie przez hamowanie awaryjne, generalnie nie polecam takiej metody nauki 😉
    Czas na najważniejsze informacje. Sam dojeżdżam kawką do pracy, dziennie 30 km w korkach, ta maszyna jest naprawdę pomocna w takich warunkach, luźna, nie wymaga podpierania się niczym na skuterze podczas przeciskania pomiędzy pojazdami, nie za szeroka, a więc nie urwiecie nikomu lusterka. Pod światłami zbiera się naprawdę dobrze, niemniej radzę przygotować się na wytężoną pracę sprzęgła, gdyż już pyrz stuknięciu 50 km/h jesteśmy na czwartym biegu. I tu dochodzimy do tego czego ludzie oczekują: prędkość maksymalna i przelotowa.
    Mój maks jaki osiągnąłem na tej, ekhem, 19 letniej, maszynie to 92 km/h. Niemniej lekko z górki i do tego „z dobrym wiatrem”. W innych warunkach ta prędkość jest nieosiągalna i nasz maks będzie oscylować w okolicach 85 km/h co w warunkach miejskich jest wystarczające. Prędkość przelotowa, na średnich obrotach, bez rozkręcania wibracjami całego motocykla – 75-80 km/h. Nie jest demonem prędkości i nigdy nim nie będzie, to cruiser, służy do spacerowej jazdy i podziwiania widoków i spisuje się w tym wspaniale. Wygodna pozycja, miękkie siedzenie, bezawaryjny silnik, powodują, że nie trzeba odczuwać zmartwień na tej maszynie. Dodatkowym atutem jest łatwość serwisu. Praktycznie każdy element tego motocykla można naprawić samemu posiadając podstawowy zestaw kluczy. Wymiana oleju to błahostka, podobnie jak filtr czy regulacja zaworów. Jedyna zagwostka to zdejmowanie kanapy, ale i tutaj zajmuje to maksymalnie 10 minut.

    Generalnie polecam motocykl początkującym, ludziom którzy chcą nauczyć się „robić” motocykle i samemu dbać o nie, to naprawdę przyjemny nauczyciel.

    Ps. obecnie na rynku jest mało eliminatorów, zdecydowanie więcej jest Marauderów, które są jego głównym konkurentem w tej kategorii, ale ceny używanych egzemplarzy zaczynają się od 4 000 PLN do ok 8 000 PLN za zadbany motocykl.

    Szerokości!

    Odpowiedz
    • A co twoim zdaniem lepsze Eliminator czy Marauder? Marauderów jest więcej na rynku …
      Pozdrawiam

      Odpowiedz
      • Jak to zwykle bywa w wypadku sprzętu mającego tyle lat lepsze będzie to co znajdziesz w lepszym stanie. Choć samo moto nie jest drogie to jeśli dokupić napęd (200-400), wymienić olej i świecę (130), klocki hamulcowe (50-100) i opony (400-800) to może się okazać że do moto za 4000 PLN wkładamy kolejne 1500. W klasie 125 większość moto oferuje to samo. Różnice są kosmetyczne. Bierz to co będzie wymagać najmniejszego wkładu i będzie w najlepszym stanie.

        Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany

Możesz używać tagów HTML i następujących atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>