Barton Caffe Racer 125 EFI

Dodaj do porównania
Barton Caffe Racer 125 EFI

Patrząc na ten model importowany przez Bartona, zastanawiam się czy  Japończycy w 1982 roku przy projektowaniu Suzuki GN 125 przypuszczali że, na tej samej ramie oprócz Suzuki GS 125 można będzie zbudować dziesiątki różniących się od siebie motocykli.  Już choćby na naszym Polskim podwórku można wymienić, na szybko, kilka pojazdów opartych na tej ramie: Romet Z125, Romet K125, Barton N 125, Zipp Manic I. Stylistom należą się duże brawa za to że, Barton Cafe na pierwszy rzut oka nie przypomina żadnego z powyższych „nudnych” nakedów. Sam miałem Rometa Z125 i kupiłem go z powodów braku finansów na inny motocykl, wygląd był dla mnie wtedy sprawą drugorzędną. Wtedy w najniższej cenie nic lepszego nie dało się kupić, teraz w segmencie  budżetowym można znaleźć więcej motocykli, choćby tego Cafe Racera.

Co do jego nazwy to umówmy się że, jak we wszystkich 125-tkach nawiązuje ona tylko do stylu wizualnego. Geneza nazwy Cafe Racer wywodzi się bowiem z  powojennej Wielkiej Brytanii, gdzie to młodzi ludzie urządzali sobie wyścigi między kawiarniami. Codziennością były zakłady polegające na pojechaniu do wyznaczonej kawiarni zabraniu z niej serwetki i przywiezieniu jej do kawiarni startowej przed końcem piosenki puszczonej z szafy grającej. Cafe Racer, napędzany 10-konnym silnikiem klonem hondy CG do takich wyścigów na pewno się nie nadaje, natomiast wyglądem bardzo tamte motocykle przypomina. Kanapa z charakterystycznym wgłębieniem w połączeniu z wąską kierownicą ułatwia przyjęcie aerodynamicznej pozy, a mocowania lusterek umożliwią precyzyjną regulację w kilku płaszczyznach.  Szczerze mówiąc pierwszy raz widzę takie rozwiązanie.

Do pełnoprawnego Cafe Racera brakuje tylko cofniętych do tyłu podnóżków i mocnego silnika. Choć ten zamontowany w Bartonie znamy już z Junaka 126 oraz Rometa ZXT, co w zasadzie nie powinno dziwić bo wszystkie te motocykle pochodzą z fabryki Fosti. Jednostka ta ma już wałek wyrównoważający umieszczony bliżej wału korbowego z tego też powodu nie widać typowego dla wcześniejszych klonów Hondy CG wybrzuszenia z przodu silnika. Silnik ten montowany jest też do modeli Rometa RX Tour i Street, co dla nas konsumentów oznacza lepszą dostępność ewentualnych części zamiennych.

Jak na motocykl z EURO 4 przystało mamy tutaj układ hamulcowy CBS oparty na dwóch tarczach hamulcowych. Zastosowanie dwóch tłoczków w tylnym zacisku hamulcowym zapowiada naprawdę skuteczne hamowanie. Jest jednak jedno ale, aby hamulce były skuteczne potrzebne są też dobre opony. Te które zamontowano na pierwszy montaż polecałbym wymienić na coś innego, tutaj za 300 zł można już bardzo konkretnie poprawić przyczepność..

Osobom praktycznym może wpaść w oko brak bagażnika. Jego brak naprawdę utrudnia życie w codziennym korzystaniu z motocykla, ale na to twórcy motocykla znaleźli wyjście kompromisowe. Kanapę okala metalowa rura, i o ile jeździmy motocyklem w pojedynkę, będziemy mogli przy pomocy siatki przytroczyć na tylnej części kanapy plecak lub niewielką torbę.

Podsumowując Barton Cafe Racer jest propozycją budżetową, konkuruje z najtańszymi 125-tkami w stawce. W gamie motocykli Barton będzie to godny następca modelu N125. Zastosowany silnik oraz rama wróży wytrzymały motocykl. Myślę że kupując ten model należy się liczyć z możliwością wystąpienia wad wieku dziecięcego – lekkich niedoróbek. Czasem trzeba będzie poświęcić mu troszkę czasu w garażu. Ale z doświadczenia wiem że jeżeli tylko będziemy o taki motocykl dbać to odwdzięczy się bezawaryjną pracą.

Motocykl oferowany jest z gwarancją na 12 tyś.km lub na okres dwóch lat ( w zależności co wystąpi pierwsze).

 

Dane techniczne:

Cena
Cena producenta, lub cena rynkowa za używane
5999
Moc w kW
Moc maksymalna liczona w kilowatach
7.21
Moc KM
Moc maksymalna liczona w koniach mechanicznych
9.8
Waga
Masa własna pojazdu, z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego
120
Stosunek mocy do wagi kW/kg
Liczba kilowatów przypadająca na jeden klilogram. Czytaj więcej ...
0.06
Spalanie
Średnie zużycie paliwa, podane w litrach na 100 km
2,4
Rodzaj zasilania
Gaźnik wyregulujesz śrubokrętem, wtrysk (komputer) wyregulujesz tylko w serwisie. Jednak wtrysk nie wymaga częstych regulacji. Czytaj więcej ...
Wtrysk
Liczba zaworów na 1 cylinder
Silniki 4 zaworowe wykazują się mniejszymi drganiami. Są elastyczniejsze, tzn mają odrobinę więcej mocy w dolnym i wysokim zakresie obrotów. Czytaj więcej ...
2 (OHV)
Rodzaj pracy silnika
Określa liczbę suwów w jednym cyklu pracy silnika. Czytaj więcej ...
4 suwowy (4T)
Liczba cylindrów
2 cylindrowe silniki są elastyczniejsze i wydają przyjemniejszy dzwięk
1 Cylinder
Skrzynia biegów
Manualna 5 biegowa
Chłodzenie silnika
Silnik chłodzony cieczą jest elastyczniejszy, i lepiej radzi sobie w upalne dni z dodatkowym obciążeniem. Czytaj więcej ...
Powietrzem
Wałek wyrównoważający
Silnik wyposażony w wałek wyrównoważający, generuje znacznie mniej wibracji, dzięki czemu motocykl się nam nie rozkręca a jazda jest dużo przyjemniejsza. Czytaj więcej ...
Tak
Prędkość maksymalna
Prędkość przelotowa
To prędkość na najwyższym biegu, przy średnich obrotach silnika. Do spokojnej, nienerwowej, jazdy w trasie.
Wysokość siedziska
Porównaj z wysokością swojej nogi. Niski człowiek na wysokim siodle, ma problem z postojem na czerwonym świetle. Mając nogę wyprostowaną powinieneś oprzeć całą stopę na asfalcie.
Szerokość
Im mniejsza szerokość tym łatwiej jest przeciskać się między samochodami w korkach. Wartość podana w mm.
780
Długość
Porównaj długość z innymi modelami, aby mieć pogląd co do wielkości motocykla
1940
Rozmiar opony przedniej
Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa
90/90 R17
Rozmiar opony tylnej
Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa
110/80 R17

Udostępnij ten post

Beniamin to specjalista od "chińczyków". Członek Klubu Chińskich Motocykli. Na co dzień pracuje jako koordynator d.s. produkcji i sprzedaży. Z wykształcenia technik elektronik systemów komputerowych, inżynier elektrotechniki, magister automatyki i metrologi.
Uwaga! Jeżeli posiadasz sprawdzone informacje na temat tego motocykla, napisz w komentarzu lub na blog@motocykle-125.com.pl, uzupełnimy dane. Właśnie tak powstaje nasz katalog. Dziękujemy za współpracę!
REKLAMA

12 komentarzy

  1. Ośmielę się napisać pierwszy komentarz i niestety uwagi krytyczne:
    1. Silnik z Fosti jest owszem sprawdzony ale to stara konstrukcja jeszcze na popychaczach a ponadto – w odróżnieniu od tego z modeli Romet zxt czy rx – wyglada na to że w Bartonie nie ma wałka wyrównoważającego !
    2. Rama – jeśli widzę wahacz w postaci pojedynczej rurki to nie zbyt dobrze świadczy o solidności konstrukcji
    3. Zawieszenie – przednie lagi jakieś cienkie jak z motoroweru…
    Natomiast tył to chyba atrapa (podobnie jak w modelu Junak M12 Vintage). Nie widzę zaworka do pompowania ciśnienia, ponadto nie ma pierścienia do regulacji napięcia sprężyn…
    Szkoda też ze w lampie zwykła bańka zamiast halogena – ale dosyć marudzenia. Na plus fajna, klasyczna sylwetka, szprychowe koła i elegancka stylowa kanapa – mam nadzieję że wygodna.

    Odpowiedz
    • Konstruktywne komentarze zawsze mile widziane. Wysłałem maila z dopytaniem o ten silnik. Zdaje mi się że w właśnie Fosti ma ten silnik z wałkiem bez wybrzuszenia. Ale sprawdzimy co na to importer.
      2) Jeżeli chodzi o ramę, to te ramy w Romecie K125 nie sprawiały przecież problemów. A Suzuki GN ma dokładnie taką samą.
      3) No lagi jak na budżetowy model przystało. Ale jaka fajna waga motocykla 120kg. Coś za coś.

      Odpowiedz
    • Hejka,
      mam informację pisemną od Bartona że silnik posiada wałek wyrównoważający.
      Natomiast amortyzatory rzeczywiście tylko wyglądają na gazowe. Zaworka brak.
      Opis skorygowany. Dzięki za czujność!

      Odpowiedz
  2. 1. Silniki z Fosti bez wybrzuszenia (czyli bez wałka) były w Junaku 122 albo w takim wynalazku sprzedawanym jako Ferro. Silniki z wybrzuszeniem czyli wałkiem to wzpomniane Romety ZXT i RX. Tutaj wybrzuszenia nie ma tzn – trzeba było gdzieś sprzedać tę partię silników…
    Wspomniany Romet K125 też nie miał wałka i było ok – ale błąd w opisie moim zdaniem jest.
    3. Bardziej chodziło mi o amorki z tyłu – bo jeśli nie ma zaworków to są atrapy.

    Odpowiedz
  3. Do prawdziwego Cafe, to kiera jest zdecydowanie za wysoko i do zmiany hamulce. Prawdziwe brytyjskie cafe-jki mają bębny.

    Odpowiedz
    • Barton poszedł z duchem czasu i zrobił tarcze-unowocześnił, może dodając poprawił jakość hamowania…

      Odpowiedz
      • Byloby lepiej, gdyby poprawil te wadliwe wtryski, a w chinskich szprychach widze tylko problem. Ale, jak to powiadaja: „oko kupuje”.

        Odpowiedz
  4. Jak dla mnie prezentuje się super. Ta wysoka kierownica faktycznie nie w stylu caffe, ale na pewno dzięki temu komfort jest trochę lepszy. Mnie osobiście irytuje ta niska kierownica w caffe racer, nie na moje zdrowie taka pozycja 😉 (w ścigaczach jeszcze gorzej, przez podnóżki).

    Jakby dali krótszy i wyższy tył oraz bardziej terenowe opony, mogliby to spróbować nazwać Barton Tracker 125 EFI 😉

    Odpowiedz
    • Bo prawdziwe Cafe budowano w domowych warsztatach na bazie Trumpha, Nortona, czy AJS-a, i służyły do krótkich nocnych wyścigów, więc niska sportowa pozycja była akceptowalna. Hamulce zmieniało się na bębny, dla zachowania bardziej tradycyjnego wyglądu, zresztą podejrzewam, że uliczni angielscy ściganci lat 50-60 tych pomijali taki drobiazg jak skuteczne hamulce.
      Natomiast jakby puścić wyżej wydech i dać terenową gumę, byłby z niego ładny scrambler.

      Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany

Możesz używać tagów HTML i następujących atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>