Zipp Scrambler 125 EFI

Dodaj do porównania
Zipp Scrambler 125 EFI

Najpierw wypadałoby wyjaśnić samo znaczenie słowa Scrambler, pierwsze moje skojarzenie to Scrambled Egg – czyli jajecznica. Dosyć apetycznie wyglądające danie składające się z kilku prostych składników. Podobnie jest w przypadku rzeczonego motocykla, klasyczna sylwetka dostosowana do jazdy w terenie, wyglądająca całkiem smacznie. Często jeżdżę różnymi motocyklami po moim mieście rodzinnym, ale tylko w dwóch przypadkach do tej pory zauważyłem, że ludzie się za mną oglądają, pierwszym był Cleveland Heist 125 a drugim właśnie Zipp Scrambler. Motocykl nie jest zbyt cichy gdy jedziemy ponad 60km/h, ale do tej prędkości wydaje lekki basowy, całkiem przyjemny, pomruk, ale to jego wygląd przyciąga spojrzenia nie dźwięk.

Idea tego typu pojazdu powstała już w latach 20-tych, kiedy to konstruowano motocykle mające za zadanie brać udział w rajdach terenowych łączących szosę z drogami nieutwardzonymi. Bardzo podobny pomysł powstał w latach 70-tych kiedy to pojawiły się pierwsze wyścigi supermoto – wtedy jednak konstruowano specjalne tory asfaltowo-krosowe, Scramblerami zaś podróżowało się w naturalnych warunkach – coś jak współczesne rajdy. Dziś Scrambler stał się bardzo popularnym typem motocykla, ale raczej nie względu na jego uniwersalność, taki motocykl kupuje się dla jego wyglądu i stylu, a w gratisie dostaje się możliwość zabawy w terenie.

Zipp Scrambler 125 pochodzi z fabryki Fuego,  z tej samej fabryki pochodzi u nas popularny Zipp VZ 5 (znany także jako Barton Hyper oraz Benyco Tekken). Nie można tych motocykli jednak jakościowo porównywać. Scrambler wydaje się jakościowo lepiej wykonany, przede wszystkim nie ma w nim prawie wcale plastikowych elementów. Błotniki, oraz osłona łańcucha wykonana jest ze szczotkowanego aluminium. Na uwagę zasługuje też kompletne oświetlenie w technologii LED z możliwością włączenia tylko przedniej lampy -do jazdy dziennej oraz małe lecz jasne kierunkowskazy. Kolejnym atutem tego motocykla jest wydech, wykonany jest on ze stali nierdzewnej, a na dodatek daje możliwość szybkiego odpięcia i zmiany na inny ponieważ sama końcówka tłumika przymocowana jest do kolanka i rury za pomocą sprężyn.

Jednostką napędzającą jest silnik Loncina LX157FMI – to ta sama fabryka która produkuje silniki do motocykli BMW. Niestety w przypadku modelu Scrambler mamy znowu do czynienia z motocyklem konstruowanym pod silnik o mocy pond 16KM i pojemności 250cc, a nie pod 10 konną 125tkę. W związku z tym nikt zbytnio wagą sprzętu się nie przejmował, z pełnym bakiem motocykl waży 147 kg. Dostajemy więc duży motocykl, który nie wygląda na 125cc. Jest naprawdę masywny i wyższe osoby nie będą na nim wyglądały jak na psie. Ma to oczywiście podstawowy minus którym jest brak dynamiki przy standardowym przełożeniu oraz licznikowa prędkość maksymalna 98km/h ( przy wadze jeźdźca 96kg i nie dotartym silniku). Ale tutaj mała uwaga! Ten silnik ma 6 biegów, niestety ostatni bieg przy standardowych przełożeniach jest w ogóle nie wykorzystany. Po wbiciu go, pojazd natychmiast słabnie. Wymiana zębatki zdawczej na o jeden ząb mniejszą zwiększy nam  więc dynamikę jazdy oraz frajdę kopania w piasku w terenie oraz uruchomi możliwość wykorzystania 6 biegu jako nadbiegu. Szkoda, że nie dowiem się jak taka zmiana wpłynie na prędkość maksymalną.

Motocykl na pewno nie nada się w dalekie trasy, wiadomo brak bagażnika oraz nie za duża prędkość maksymalna, ale za to na dojazdy do pracy i zabawę w terenie jest idealny. A i na małe wypady w około komina też się powinien nadać.

A to taki smaczek z ze strony Fuego – przykład co można jeszcze z tego sprzętu zrobić.

 

Dane techniczne:

Cena
Cena producenta, lub cena rynkowa za używane
7899
Moc w kW
Moc maksymalna liczona w kilowatach
7.35
Moc KM
Moc maksymalna liczona w koniach mechanicznych
10
Waga
Masa własna pojazdu, z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego
147
Stosunek mocy do wagi kW/kg
Liczba kilowatów przypadająca na jeden klilogram. Czytaj więcej ...
0.05
Spalanie
Średnie zużycie paliwa, podane w litrach na 100 km
Rodzaj zasilania
Gaźnik wyregulujesz śrubokrętem, wtrysk (komputer) wyregulujesz tylko w serwisie. Jednak wtrysk nie wymaga częstych regulacji. Czytaj więcej ...
Wtrysk
Liczba zaworów na 1 cylinder
Silniki 4 zaworowe wykazują się mniejszymi drganiami. Są elastyczniejsze, tzn mają odrobinę więcej mocy w dolnym i wysokim zakresie obrotów. Czytaj więcej ...
2 (OHC)
Rodzaj pracy silnika
Określa liczbę suwów w jednym cyklu pracy silnika. Czytaj więcej ...
4 suwowy (4T)
Liczba cylindrów
2 cylindrowe silniki są elastyczniejsze i wydają przyjemniejszy dzwięk
1 Cylinder
Skrzynia biegów
Manualna 6 biegowa
Chłodzenie silnika
Silnik chłodzony cieczą jest elastyczniejszy, i lepiej radzi sobie w upalne dni z dodatkowym obciążeniem. Czytaj więcej ...
Powietrzem
Wałek wyrównoważający
Silnik wyposażony w wałek wyrównoważający, generuje znacznie mniej wibracji, dzięki czemu motocykl się nam nie rozkręca a jazda jest dużo przyjemniejsza. Czytaj więcej ...
Prędkość maksymalna licznikowa
98
Prędkość maksymalna GPS
88
Prędkość przelotowa
To prędkość na najwyższym biegu, przy średnich obrotach silnika. Do spokojnej, nienerwowej, jazdy w trasie.
Wysokość siedziska
Porównaj z wysokością swojej nogi. Niski człowiek na wysokim siodle, ma problem z postojem na czerwonym świetle. Mając nogę wyprostowaną powinieneś oprzeć całą stopę na asfalcie.
Szerokość
Im mniejsza szerokość tym łatwiej jest przeciskać się między samochodami w korkach. Wartość podana w mm.
820
Długość
Porównaj długość z innymi modelami, aby mieć pogląd co do wielkości motocykla
2010
Rozmiar opony przedniej
Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa
110/90 R17
Sprawdź cenę tego rozmiaru w sklepie
Rozmiar opony tylnej
Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa
130/80 R17
Sprawdź cenę tego rozmiaru w naszym sklepie

Udostępnij ten post

Beniamin to specjalista od "chińczyków". Członek Klubu Chińskich Motocykli. Na co dzień pracuje jako koordynator d.s. produkcji i sprzedaży. Z wykształcenia technik elektronik systemów komputerowych, inżynier elektrotechniki, magister automatyki i metrologi.

REKLAMA

4 komentarze

  1. Motocykl typu Scrambler (np. AJS 14CS) – należy tłumaczyć jako Motocykl typu Mieszanego
    Odpowiednikiem obecnym nie jest supermoto tylko Enduro
    Obecnie działy marketingu wielu marek starają się wmówić klientom, że najmodniejszy obecnie typ motocykla to Cafe Racer czy właśnie Scrambler. Moda modą, ale na co dzień potrzeba kawałek kufra lub sakwy na różne bambetle, a dobrać coś, co nie zakłóci linii motocykla może być już trudne.

    Odpowiedz
  2. Dla mnie bomba. Gdyby dawali do nich w standardzie opony pirelli „scorpio str” na złotej obręczy to bym brał w ciemno 🙂

    Odpowiedz
  3. Wygląd świetny. Niestety – tradycyjnie już – niektórzy sprzedawcy zastosowali tuning marketingowy (vide wycinek z danymi technicznymi):

    „…
    Przeniesienie napędu: łańcuch, 5 biegów
    moc maksymalna (KM): 11,9 / 8800 obr/min
    prędkość max: 105 km/h

    masa własna: 144 kg”

    Cóż. Różnica w mocy o 20% to tyle co turbo doładowanie…
    Zabieg celowy? Czy też, rażąca niekompetencja?
    Z pewnością – wprowadzanie w błąd …

    Odpowiedz
  4. witam. zakupiłem zipp scrambler 125 tydzien temu i sie zepsól po przebiegu 111 km. poczas jazdy po wyzej 3 tys obr szarpie a n a wolnych obrotach potrafi wyłaczyc sie . pali sie kontrolka błedu. jest na gwarancji . zobaczymy co powie serwis.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany

Możesz używać tagów HTML i następujących atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>