Junak 125 RZ

Dodaj do porównania
Junak 125 RZ

Okiem Beniamina

Junak sięga po kolejny motocykl ze stajni Tayo, tym razem jest to model produkowany przez Tayomotor pod marką Kiden. Junak RZ 125 to uboższa wersja modelu 125 Racer. RZ napędzany jest tym samym silnikiem TYS co Junak 121 FL oraz Junak 123 Racer. Producent tego silnika podaje dla gaźnikowej wersji 150cc 10kW, czyli 13,6KM, aż nie chce się wierzyć że różnica 25cc w pojemności zabiera nam aż 2,72KM. Czyżby znowu dane na homologacji były zaniżone?

Sam motocykl oparty jest na standardowej stalowej ramie, oraz tradycyjnych amortyzatorach a za zatrzymanie 125 kilogramowej maszyny zadba oparty na tarczach hamulcowych system CBS.  Zontes już jakiś czas temu zaczął wyposażać swoje motocykle w żarówki halogenowe, nie inaczej jest w tym przypadku. Za oświetlenie tylne oraz kierunkowskazy odpowiadają diody LED.

Motocykl został wyposażony w zbiornik paliwa pozwalający pomieścić 20litrów paliwa, co przy deklarowanym przez Kiden spalaniu na poziomie 2,2litra/100km pozwoli na pokonanie aż 900km między tankowaniami.

Zestaw wskażników mocno eksponuje analogowy obrotomierz, ale nie pozwoli zapomnieć o codzienności oprócz standarodwego prędkościomierza i licznika kilometrów, mamy tutaj coś dla początkujących czyli wskaźnik używanego własnie biegu oraz coś dla spieszących się czyli zegar. Nie zabrakło też wskaznika poziomu paliwa.

Junak RZ 125 będzie jednym z tańszych motocykli dostępnych w Polskiej ofercie i co bardzo pozytywne seryjnie będzie wyposażony w najlepsze chińskie opony CST. Motocykl nie powinien rozczarowywać jakością, pochodzi przecież z tej samej fabryki co lubiany u nas Junak 123.

Planowane wprowadzenie do sprzedaży modeli z rocznika 2018 – czerwiec b.r.

Okiem Dawida

Junak RZ 125 jest bardzo dziwnym motocyklem. Właściwie nie można go zaliczyć ani do nakeda ani do choppera. Jest czymś po środku. W pierwszej chwili pomyślisz – ale pokraka. Jednak wszystko się zmienia gdy go dosiądziesz i zrobisz trochę kilometrów. To niezwykłe ale ten motocykl zgarnął prawie wszystkie zalety choperra i nakeda. Jakie zalety posiada chopper? Niskie siodło i wysoka kierownica. To powoduje, że motocykl bajecznie łatwo się prowadzi a przy tym jest wygodny i tak właśnie jest w przypadku Junaka RZ. Jest wygodny i łatwo się prowadzi. Wadą typowego choppera natomiast jest lekki przód (z powodu wysuniętego mocno do przodu koła. Taki układ zmniejsza skuteczność hamowania przednim hamulcem który przecież w motocyklu jest kluczowy. Tymczasem model RZ ma bardzo krótki przód, przez co środek ciężkości jest w znaczniej części na przednim kole, a co za tym idzie, RZ hamuje bardzo pewnie. Natomiast zaletą nakeda jest zwinność w mieście. Naked zachęca też to odważniejszego pokonywania zakrętów. Właśnie te zalety mamy także w RZ. Tyle o praktyczności. Przejdźmy, do silnika.

Charakterystyka silnika i przekładni powoduje, że tym motocyklem ciągle będziesz kręcił do „odciny”. On to lubi, aż do 10 tys obr/min, ma werwę. Nawet na piątym biegu, rozpędzając się do 105km/h, dociągnąłem do odcięcia zapłonu. To ciekawa kombinacja, bo kształty motocykla raczej sugerowały by że to sprzęcik bardziej nastawiony na trasy i wolne obroty, ale nie, ja bym raczej powiedział że jest to jest kat na miasto. Pierwsze trzy biegi są mega krótkie co powoduje, szybkie rozpędzanie się i zachęca do sportowego przełączanie biegów. Czwórka i piątka, służą raczej do w miarę godnego poruszania się z innymi normalnie jadącymi użytkownikami poza terenem zabudowanym. Niestety najwyższe obroty generują wibracje odczuwalne na prawym podnóżku. To zmiechęca do dalszych eskapad, ale można łatwo to zmienić, zmieniając zębatkę zdawczą. Biegi nam się wydłużą a v-max będzie w okolicy 7-8 tys obr/min. Ci, którzy lubią dać o sobie znać będą zadowoleni z tłumika który jest głośny, a do tego charakteryzuje się unikatowym dźwiękiem.

Na minus niska jakość plastików. Nie ma ich zbyt wiele, więc nie bardzo co ma pękać, ale mimo wszystko, te które są nie napawają optymizmem. Warto jednak wspomnieć, że jest to motocykl z niskiej półki cenowej, więc musimy to mu wybaczyć. W tym motocyklu jest ważne żeby dobrze jechał do przodu, ważne by dobrze skręcał i dobrze hamował. Poza tym nie powinniśmy się na siłę szukać wad. Wskaźniki są spoko, miernik ilości paliwa działa zgodnie ze stanem a manetki i przełączniki są na swoim miejscu. Bardzo fajnie, że producent zamiast ordynarnego rurowego bagażnika zastosował taki odlewany z aluminium. Pod bagażnikiem, przy kole, mamy prawie gotowe uchwyty na boczne kufry. Przyczepił bym się tylko trochę do kanapy, nie jest równa, przez co zsuwamy się w stronę zbiornika, ale to jest naprawdę niuans. Można się przyzwyczaić. Mając 184 cm wzrostu, kolana bez problemu mieściłem w przetłoczeniach na zbiorniku.

Design? Jak dla mnie szału nie ma. Klasyczna rama, klasyczna kanapa i klasyczna lampa. To wszystko już widzieliśmy. Nieco większym polotem charakteryzuje się bardzo podobny Zipp Cafe Racer, ale niższa kierownica będzie z pewnością zmniejszać wygodę. Zipp wydaje się także być przez to mniejszy, chociaż wymiary ma niemalże identyczne.

Podsumowując Junak RZ 125 to dziki zwierz, w miejskiej dżungli. Jest wygodny, lekki i głośny. Bardzo go polubiłem za dynamikę i zwinność, mi to właśnie w duszy gra. Lubiłem go kręcić aż do odciny i nie czułem się przy tym tak jak bym zarzynał świniaka. Polecam go każdej grupie wiekowej. Nada się na dojazdy na ryby, i na małe wojaże w mieście.

Dane techniczne:

Cena
Cena producenta, lub cena rynkowa za używane
5999 rocznik 2018, dostępność: koniec września / październik 2018
Moc w kW
Moc maksymalna liczona w kilowatach
8
Moc KM
Moc maksymalna liczona w koniach mechanicznych
10.88
Waga
Masa własna pojazdu, z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego
125
Stosunek mocy do wagi kW/kg
Liczba kilowatów przypadająca na jeden klilogram. Czytaj więcej ...
0.064
Spalanie
Średnie zużycie paliwa, podane w litrach na 100 km
Rodzaj zasilania
Gaźnik wyregulujesz śrubokrętem, wtrysk (komputer) wyregulujesz tylko w serwisie. Jednak wtrysk nie wymaga częstych regulacji. Czytaj więcej ...
Wtrysk
Liczba zaworów na 1 cylinder
Silniki 4 zaworowe wykazują się mniejszymi drganiami. Są elastyczniejsze, tzn mają odrobinę więcej mocy w dolnym i wysokim zakresie obrotów. Czytaj więcej ...
2 (OHC)
Rodzaj pracy silnika
Określa liczbę suwów w jednym cyklu pracy silnika. Czytaj więcej ...
4 suwowy (4T)
Liczba cylindrów
2 cylindrowe silniki są elastyczniejsze i wydają przyjemniejszy dzwięk
1 Cylinder
Skrzynia biegów
Manualna 5 biegowa
Chłodzenie silnika
Silnik chłodzony cieczą jest elastyczniejszy, i lepiej radzi sobie w upalne dni z dodatkowym obciążeniem. Czytaj więcej ...
Powietrzem
Wałek wyrównoważający
Silnik wyposażony w wałek wyrównoważający, generuje znacznie mniej wibracji, dzięki czemu motocykl się nam nie rozkręca a jazda jest dużo przyjemniejsza. Czytaj więcej ...
Tak
Prędkość maksymalna
Prędkość przelotowa
To prędkość na najwyższym biegu, przy średnich obrotach silnika. Do spokojnej, nienerwowej, jazdy w trasie.
Wysokość siedziska
Porównaj z wysokością swojej nogi. Niski człowiek na wysokim siodle, ma problem z postojem na czerwonym świetle. Mając nogę wyprostowaną powinieneś oprzeć całą stopę na asfalcie.
796
Szerokość
Im mniejsza szerokość tym łatwiej jest przeciskać się między samochodami w korkach. Wartość podana w mm.
750
Długość
Porównaj długość z innymi modelami, aby mieć pogląd co do wielkości motocykla
1957
Rozmiar opony przedniej
Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa
90/90 R17
Rozmiar opony tylnej
Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa
130/70 R17

Udostępnij ten post

Beniamin to specjalista od "chińczyków". Członek Klubu Chińskich Motocykli. Na co dzień pracuje jako koordynator d.s. produkcji i sprzedaży. Z wykształcenia technik elektronik systemów komputerowych, inżynier elektrotechniki, magister automatyki i metrologi.
Uwaga! Jeżeli posiadasz sprawdzone informacje na temat tego motocykla, napisz w komentarzu lub na blog@motocykle-125.com.pl, uzupełnimy dane. Właśnie tak powstaje nasz katalog. Dziękujemy za współpracę!
REKLAMA

23 komentarze

  1. Taka stara wyga, a tak trywialne tezy stawia. Przecież wersja 150cc to nie tylko pojemność, to może oznaczać również inny osprzęt. Jeśli gaźnik, dysze, regulacja, mapa zapłonu, będą w 150 inne niż w 125, to osiągi też mogą się różnić.

    Odpowiedz
  2. Na Targach MotoExpo, wbrew zapowiedziom, nie było tego modelu – to co prezentowano jako Junak 125 RZ miało bęben z tyłu i gaźnik. Na dodatek sylwetkę popsuto montując kufry ( i to w obu wystawianych egzemplarzach).
    Obecnie sytuacja jest dziwna – sezon już się powoli zaczyna, a nic zgodnego z nowymi wytycznymi UE nie można kupić…

    Odpowiedz
    • 1. Sklepy i importerzy chcą wyprzedać to co jeszcze mają
      2. Zamówione nowe dotrą pewnie koło Kwietnia-Czerwca

      Odpowiedz
      • Junak prezentuje ten model z bardzo atrakcyjną ceną 5999 – ciekawe czy się utrzyma?
        Poprzednik – Junak 123 jest oferowany nadal za 5300-5700.

        Pytanie za 100 pkt: Kupować teraz czy czekać?
        Czy 125RZ docelowo nie będzie jednak droższy?
        Czy zalegający w sklepach 123 (z 2015 roku) nie stanieje?

        Odpowiedz
        • Na pytanie czy kupować odpowiedzi nie znam, zbyt indywidualny temat.
          Czy zalegacze stanieją? Pewnie tak, ale kiedy i o ile to już gorzej, pewnie im dłużej będą stały, tym większe będzie ciśnienie żeby je opchnąć, acz też korekta ceny może oscylować rzędu 5-10%

          Odpowiedz
  3. Jeszcze z Chin nie wpłynęły wcześniej niż za 3 miechy nie ma co liczyć Lipton

    Odpowiedz
  4. Podoba mi się ten model. Wbija się w to czego oczekuję od pierwszego motocykla. Cena też niewygórowana jak na model z wtryskiem. Rozważam jego, lub Bartona Classic z 2016.

    Odpowiedz
    • Barton Classic jest mały i niski. Z e wzrostem powyżej 1800 wygląda się na nim jak Sanczo Pansa na osiołku… Za to ma dobry, sprawdzony silnik…

      A jak gabarytowo wygląda 125 RZ ?

      Odpowiedz
    • Cześć Aecjusz
      Jeśli jesteś z okolic Warszawy to zapraszam na dosiad Bartona Classica. Ja mam 1.79m i krótki filmik z boku jak na nim wyglądam. Jeśli masz za daleko to mogę podesłać na wskazanego przez Ciebie maila.

      Odpowiedz
  5. Hej,
    Ja mam 172 cm, czyli niewysoko i powinienem wyglądać ok.
    Niestety do W-wy mam daleko – siedzę obecnie w Gdańsku.
    Wyślij proszę filmik na matrix33@tlen.pl

    Odpowiedz
    • Witam
      Panowie czy dla chłopa 185 cm wzrostu będzie ten junak odpowiedni czy jednak za mały jak większość 125

      Odpowiedz
      • Podłączam się do pytania.
        Podana tutaj wysokość siedziska – 796 określała by go jako jako wyskoki, ale z kolei długość poniżej 2m niekoniecznie. Na zdjęciach z Expo były dwa egzemplarze różniące się wysokością kierownicy.
        Czy ktoś był może na targach i miał możliwość się do tych moto przymierzyć (dosiąść) ?

        Odpowiedz
  6. Jest już 15 lipca, jak ktoś przetestuje dynamikę i prędkość przelotowa tego motorka to możecie tu napisać? I czy z tyłu na pewno będzie bęben w tej cenie?

    Odpowiedz
  7. Jaki bęben?? Z tyłu również będzie tarcza.
    Zdjęcie tego modelu, ale już z tarczą z tyłu możesz zobaczyć tutaj:
    http://www.lexmoto.co.uk/KD125-G.php

    Do dilerów RZ-ty ( tylko w kolorze czerwonym) zaczną wjeżdżać po 20 lipca, pierwsi klienci mają szansę je otrzymać kilka dni później, z reguły w kolejności złożonych wcześniej zamówień. Następna dostawa – w połowie września.

    Odpowiedz
    • Na tym zdjęciu wygląda dużo fajniej niż benyco nkd który jest podobny, ciekawe tylko czy te motorki będą miały taki osiągi jak maszyny z których skopiowane mają silniki 🙂 lub jak kto woli wzorowane na nich

      Odpowiedz
  8. Porównując ceny motocykli w Anglii okazuje się,że Aspire (NKD) jest droższy niż Aquarius (RZ). W Polsce ich ceny są identyczne.

    Odpowiedz
  9. Coś już wiadomo na temat tego motocykla? Ktoś testował już przyspieszenie lub widział z bliska jak wygląda jakość wykonania? Czy prędkość przelotowa będzie niska porównywalna z benyco nkd czy może jest bardziej żwawy?

    Odpowiedz
    • Nie jest to przypadkiem dokładnie ten sam motocykl co junak 125 racer tylko z innym plastikami stylistyką?

      Odpowiedz
  10. Kupiłem bezpośrednią konkurencję tego modelu – Benyco NKD. Wizualnie bardziej podoba się Junak, acz po kilku przeróbkach moje Benyco nie wygląda już źle – zerwałem naklejki z plastików i motocykl zhardział. Do tego szukałem motocyklu o jak najniższej masie własnej. W tym Junaku podobała mi się wielkość baku. 20 litrów to więcej niż miał oryginalny Junak z lat 60 (o ile pamiętam to 17l). I tu mam pytanie do masy własnej.
    Lexmoto podaje masę suchą 125 kg, a tutaj widzę masę pełną 113 kg. Czy to oznacza, że on na sucho ma 92-93 kg, czy te dane są niepewne?

    Odpowiedz
  11. Witam. Posiadam ten motorek od miesiąca i już zrobiłem 600km. Ogólnie nie mam się do czego czepić. Jest wygodny, sprytny, fajnie brzmi i równie fajnie wygląda.
    A korzystając z okazji, czy ktoś wie czym można zastąpić oryginalną żarówkę? Strasznie słabo świeci niestety. I jak to zrobić przede wszystkim?
    A czy ktoś się orientuje, w jaki sposób poprawić działanie obrotomierza?
    Niestety po nocy pod gołym niebem nie działa. Dopiero po dłuższym czasie zaczyna łapać. Jak stoi w garażu to nie ma problemu. Z tego co czytałem ten sam problem dotyczy również modelu 125 racer.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany

Możesz używać tagów HTML i następujących atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>