Blog / Ciekawostki

Wywiad na temat motocykli 125 z człowiekiem z Chin

Wywiad na temat motocykli 125 z człowiekiem z Chin

David McMullan to Anglik, który wyjechał do Chin i tam postanowił zostać. Zajął się łączeniem rynków europejskich z rynkiem chińskim. Stał się specjalistą w tej dziedzinie. Wydaje czasopisma i organizuje targi motoryzacyjne w Chinach. Wraz z Benym, zadaliśmy mu kilka pytań.

Dawid Parus: Na rozgrzewkę, czy może nam Pan powiedzieć jak Pan trafił do Chin, i czym się teraz Pan zajmuje?

David McMullan: Pierwszy raz przyjechałem do Chin 15 lat temu jako doradca edukacyjny. Kiedy zdecydowałem się zostać w Chongqing związałem się z przemysłem motocyklowym jako eksporter. Teraz pracuję jako konsultant w marketingu. Wydaję czasopisma i strony internetowe promujące chiński przemysł motocyklowy a moja żona posiada firmę eksportującą części motocyklowe.

D.P.: Dostrzegamy, że do Polski trafia wiele motocykli, które standardowo są produkowane z pojemnością 250ccm lub 320ccm. Aby spełniać warunki naszych Polskich przepisów, pojemność tych motocykli zmniejsza się do 125ccm. Przez to te motocykle są powolne, zbyt dużo ważą, a skrzynie biegów nie są dobrze dopasowane do tej pojemności. Natomiast motocykle przerabiane z pojemności 150 na 125 często charakteryzują się niską jakością wykonania. My w Polsce ciągle czekamy na prawdziwą 125-tkę, od początku do końca projektowaną pod tę właśnie pojemność, a nie uzyskaną poprzez pomniejszenie tłoka. Mam na myśli coś podobnego do Derbi Terra 125, lub do kultowej w Polsce Hondy Shadow 125.
W związku z tym pytanie. Dlaczego motocykle o pojemności 125 są przez chińskich producentów traktowane mało poważnie? Z czego to wynika?

D.M.: Z założenia silniki o pojemności 125 były zaprojektowane na rynki afrykańskie i latynoamerykańskie gdzie podstawowym kryterium jet cena. Przemysł chiński nie poświęca dużej uwagi technologii silników o pojemności 125, wciąż skupia się na rynku silników 250cc.

D.P.: Jaka jest szansa na to, że Chińscy konstruktorzy opracują silnik 125, który osiągnie moc 11 kW? Kiedy doczekamy się klonu silników Piaggio, które generują 11kW a nie 6-8?

D.M.: W Chinach możesz dostać wszystko jeśli za to zapłacisz! W tej chwili produkcja silników o pojemności 125 nie jest sprawą priorytetową dla Chińczyków. W tej chwili pracuje się nad rozwojem silników o większej pojemności dla modeli eksportowych.

D.P.: Czy nowe przepisy nałożone przez Unię Europejską, które dotyczą obowiązkowego wtrysku paliwa, zamiast gaźnika, będą stanowić hamulec dla eksportu chińskich motocykli do Europy? Czy to nie spowoduje że producenci będą woleli handlować z Afryką, zamiast z nami?

D.M.: Chiński przemysł już wykorzystał rynki afrykańskie i zwraca się teraz w stronę europejskich.
Aktualnie większość eksportujących fabryk stara się wprowadzać normy EURO 4, lecz jest to powolny proces, zwłaszcza w Chinach. Wiem, że w tej chwili wszyscy ciężko nad tym pracują.

D.P.: Czy uważa Pan, że nowe przepisy Unii Europejskiej są wynikiem lobby producentów markowych motocykli? Czy to było celowe działanie aby podnieść poprzeczkę chińskim motocyklom, aby przez to były droższe i mniej odbiegały od cen markowych motocykli?

D.M.: Nigdy o tym nie myślałem, ale to dobra teoria. Unia Europejska jest tak skorumpowaną organizacją, że wszytko jest możliwe. Jakiś czas temu słyszało się głosy o ograniczeniu sukcesu chińskich firm, zwłaszcza podczas światowych targów motocyklowych.

me-modelling-clayD.P.: Subiektywnie, mógłby Pan wskazać 3 najfajniejsze chińskie motocykle o pojemności 125?

Prawdą jest, że mogę wybrać jakikolwiek chiński motocykl eksportowy ponieważ wszystkie (przeważnie) mogą być wyposażone w silnik o pojemności 125. Oczywiście najbardziej wystrzałowym chińskim motorem jest Tekken, zwłaszcza, ze byłem jednym z jego twórców.

David McMullan to założyciel firmy Motor United Media, wydaje dwa magazyny China Motorcycle News Magazine, a także Auto Trade China Magazine. Organizuje targi motocyklowe China International Motorcycle Trade Exhibition (CIMAmotor), targi części zamiennych CMPF Motorcycle Parts Fair a także targi elektrycznych motocykli Electric Motorcycle Show

z języka Angielskiego przetłumaczyła: Aleksandra Mucha

Udostępnij ten post

Założyciel strony motocykle125.pl. Z wykształcenia technik mechanik pojazdów samochodowych. Z pasji programista prowadzący własną działalność.

REKLAMA

6 komentarzy

  1. Artykuły ciekawe i sporo można się z nich dowiedzieć

    Odpowiedz
  2. Dzięki za ciekawy wywiad z Davidem. Fajnie się czyta.
    Co do UE to mam podobne zdanie jak David 🙂
    Dodam, że osoby znające j. angielski mogą poczytać miesięcznik C2W:
    http://www.china2wheels.com/download.html , gdzie David McMullan redaguje m. in. David’s Post box.

    Odpowiedz
    • Dawid już nie pisuje dla C2W. Drogi się rozeszły…podobno skończyła się niezależność, a zaczęły się przedruki.

      Odpowiedz
  3. Rzeczywiście, w sierpniowym numerze Jego nazwisko figurowało w stopce redakcyjnej, a ostatnim wrześniowym już nie – moje niedopatrzenie 🙂 Dobrze, że prowadzi blog.

    Odpowiedz
    • Zwróć uwagę że China2Wheels jako źródło informacji o chińskich motocyklach się skończyło. We Wrześniowym numerze nie ma nic o Chińskich sprzętach. Jest to samo co w kolorowej prasie motocyklowej, czyli KTM-y i inne duże maszyny.
      Reklamy Loncina to sobie mogę na stronie pooglądać.

      Odpowiedz
  4. Niedługo sprawię sobie kolejną 125 🙂 Lubię jeździć ale i dłubać przy sprzęcie a tu zawsze coś jest do poprawy.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany

Możesz używać tagów HTML i następujących atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>