Prawo

Wycofanie przepisów pozwalających prowadzić motocykl 125 na prawo jazdy kat. B? Nie siejmy paniki

Wycofanie przepisów pozwalających prowadzić motocykl 125 na prawo jazdy kat. B? Nie siejmy paniki

Podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Infrastruktury padły zdania sugerujące, że przepisy pozwalające prowadzić motocykl o pojemności 125 powinny zostać zmienione. Czy mamy powody do obaw, że ten przepis zostanie cofnięty?

Na wspomnianej komisji został przedstawiony raport Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, szczegółowo pokazujący naszą pozycję względem Europy jeżeli chodzi o wypadki drogowe, a także porównanie do zeszłych lat. Z tego co zrozumiałem, w Europie jesteśmy na 4 miejscu jeżeli chodzi o liczbę wypadków, natomiast porównując liczbę wypadków w wielu zakresach zaliczamy stagnację a w innych odnotowujemy wzrost. Ten wzrost dotyczy głównie kierowców motocykli (wzrost o 17%), motorowerów (wzrost o 18,5%) i rowerów.

Po opublikowaniu tego raportu, głos zajął poseł na sejm Piotr Król, który powiedział (cytat dosłowny):

W mojej ocenie należało by się poważnie zastanowić i skonfrontować te dane z faktem zmian które się odbyły w zakresie przepisów i dopuszczenia do jazdy, pod koniec zeszłej kadencji. Tutaj być może, niestety, po części, powinniśmy się uderzyć w piersi, ale najprawdopodobniej taką hipotezę, pierwszą, roboczą, postawię, że jednak prowadzenie samochodu osobowego, a prowadzenie motocykla to nie jest jednak to samo. Ja taką propozycję pozwolę sobie dzisiaj na roboczo złożyć że przynajmniej przejście kursu przez osobę, która decyduje się na to aby jednośladem się poruszać, a która poruszała się wcześniej samochodem osobowym. Wydaje się że być może było by antidotum na to żeby tą smutną statystykę poprawić. W mojej ocenie musimy w tym zakresie podjąć kroki.

REKLAMA

Przeanalizujmy tę wypowiedź. Po pierwsze Pan Król, sam otwarcie przyznał że jego teza jest robocza. Oznacza to że nie miał on czasu na przeanalizowanie szczegółów tego raportu, z którego wcale nie wynika że 125-tki pogarszają statystyki. Po drugie, raport mówi ogółem o motocyklistach, a pan poseł powiązał słowo „motocykl” z wprowadzeniem przez inne ugrupowanie polityczne, ustawy o 125-tkach. Polityk zawsze wykorzysta okazję aby wytknąć błąd opozycji. Po trzecie, wcale nie ma mowy o cofnięciu ustawy, raczej zaproponował wprowadzenie szkoleń.

Z artykułu, który jakiś czas temu publikowałem, wyraźnie wynika że 125-tki nie są przyczyną pogorszenia statystyk. Zatem w mojej ocenie nie powinniśmy rzucać pochopnie haseł, że rząd chce wycofać uprawnienia 125-tki, jak to pozwolił sobie zrobić portal jednoślad.pl.

Jeżeli chcielibyście coś przekazać panu posłowi oto jego adres email: biurokrola@outlook.com

Udostępnij ten post

Zdjęcie profilowe Dawid Parus
Założyciel strony motocykle-125.com.pl. Z wykształcenia technik mechanik pojazdów samochodowych. Z pasji programista prowadzący własną działalność.

REKLAMA

19 komentarzy

  1. Zdjęcie profilowe Topper Harley

    Naprawdę nie ma czym się podniecać. To tylko jeden głos, który pojawił się na roboczym posiedzeniu Komisji. A że jakieś redakcje sobie z tego clickbaita zrobiły, to już nic nie poradzimy. Od dawna twierdze, że dziennikarze w piramidzie wstydu zajmują wyższe miejsce niż politycy. Najwyraźniej ci motoryzacyjni, też chcą do tego doskoczyć…

    Odpowiedz
  2. Niech zrobią tak jak w Anglii szkolenia CBT dla wszystkich którzy chcą poruszać się 125 od 1 steki roku życia i tyle.

    Odpowiedz
  3. Brawo Dawidzie za głos rozsądku.

    Odpowiedz
  4. Niech zmienia przepis, że na kat. B bedzie można poruszać się motorem do poj. 250ccm. Minimalny czas posiadania kar. B wynosił by 5lat oraz dodatkowo jakieś szkolenie (nie kurs) w tym zakresie.
    Kierowcy samochodów diametralnie zaczęli by się przesiadac na jednoślady, przy czym ulice były by mniej zawalone autami z jedną osobą wsrodku.
    Dodatkowo zaostrzyc zakaz modernizacji silnika (zwiększanie poj. cylindra) oraz układu wydechowego (do określonej ilości dB np: 70-80 dB).
    I przedstawić cennik (cennik od 500zl) na szkoleniu co za co grozi.

    Odpowiedz
    • Jestem za. W całej rozciągłości tej wypowiedzi.

      Odpowiedz
      • Tego niestety nie zrobią, bo takiego przepisu nie przewiduje unijna dyrektywa o prawach jazdy. Maks dobroci dla kat. B to uprawnienia kat. A1 oraz motocykle trójkołowe typu L5e (nie z wózkiem bocznym) bez ograniczeń mocy. Podobno to ostatnie zgłosili już posłowie Kukiz15. Takie prawo obowiązuje m.in. w Czechach, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Włoszech. Prawo łotewskie też chyba to przewiduje.

        Odpowiedz
        • Ja podałem tylko przykład, w którym kierunku mogli by iść a nie czego oczekuje od jaśnie panujących nierobów…
          Przepisy przepisami a ta cała EU i tak kiedyś się rozpadnie…

          Odpowiedz
  5. Tak na powaznie nie ma co spekulowac i wprowadzac ludzi w stan podwyższonego ciśnienia. Jak będziecie mieli jasne i sprawdzone informacje to napiszcie.
    Co gwiazda to inna racja…
    Pozdrawiam.

    Odpowiedz
  6. Witam i od razu powiem że świństwem było by cofnięcie uprawnień do jazdy motocyklem 125 cm na kat B,owszem jakieś szkolenie z jazdy tą pojemnością dla nie wprawnych i początkujących motocyklistów ale nie obowiązkowe bo tu zaraz jakiś Poseł weźmie w łapę kasę od jakiegoś Lobby i okaże sie że byle jakie szkolenie ma kosztować ponad 1,000 zł itd i państwo Polskie ma już parę milionów za friko na+500.!!!To my sami powinniśmy decydować co jest dla nas najlepsze i potrzebne do poruszania się motocyklem poj 125 bo to przy prawidłowych osiągach trochę więcej niż Motorower typu Yamaha TZR 50 która blokowana jest lepsza bo ma 15 koni a 125 mają 10-11 podsumowując rozwaga i zdrowa ocena swoich umiejętności na drodze w czasie poruszania się motocyklem nie zastąpi żaden kurs jazdy za500zl.Pozdrawiam lewa w górę !!

    Odpowiedz
    • Drogi Marko, zostaw politykę na poboczu. Nikt tobie 500zł ne wziął z kieszeni. Jak budżet stać na to aby dać rodzinom po 500zł to co masz przeciwko??? A jeśli chodzi o „branie w łapę” to te czasy się skończyły wraz z odejściem ludzi z ekipy PO, czego chyba jeszcze nie potrafisz ogarnąć…

      Odpowiedz
      • „A jeśli chodzi o „branie w łapę” to te czasy się skończyły wraz z odejściem ludzi z ekipy PO” Ha ha ha… człowieku, nie wiem czy jesteś tak naiwny czy zapatrzony w obecną władzę ale tu aż prosi się o komentarz, który pojawił się jako podpis na dole ekranu podczas emisji wiadomości TVP: „pierdy opowiadasz”.

        Odpowiedz
      • Jacku, budżet jest kieszenią wszystkich płacących podatki w Polsce. Więc tak, wyjęto nam je z kieszeni. A gdybyś nadal nie kumał, to przez taki podatek bankowy skończyły się darmowe wypłaty z bankomatów.

        Odpowiedz
      • Kto cię rzeźbił że cię tak s******ł. 500 + to nic innego jak kasa wyjęta z naszych podatków, która mogła iść na np. na budowę dróg. 500+ to łapówka jaką zapłacili społeczeństwu za wygranie wyborów i załatwienie głosów w następnych. Budżetu nie stać nie tylko na 500+ ale i inne fanaberie nowej „wadzy”w tym opłacenie poparcia kościoła. Z tond szukanie ratunku w posunięciach, które nie przyszły by do głowy nawet komunie- typu wycinka Puszczy Białowieskiej. A ogarnij to się ty. Afery PO to nic w porównaniu do afer ludzi związanych teraz z PISem . SKOK czy FOZ. Mówi ci to coś? Jak nie masz pojęcia, nałykałeś się propagandy i masz niskie IQ to się publicznie nie wypowiadaj.

        Odpowiedz
        • To jest forum „moto 125 ccm” a nie o polityce!
          Ogór rozbawiłeś mnie do łez pisząc o kimś: „Kto cię rzeźbił że cię tak s******ł” i „… masz niskie IQ…” waląc takie byki : „…Z tond …”

          Odpowiedz
          • Podpinam się do tego głosu. Beniaminie rozważ proszę prepozycje obligatoryjnego usuwania postów o treściach takich jak ten, wpisanych przez ogór`a

          • I banowanie po IP takich użytkowników – nie potrzebujemy tu trolli.

    • Nie porównuje się Mercedesa z Syrenką. Motocykle o mocy 10-11 KM należy porównać z motorowerem podobnej klasy, czyli 4-5KM po odblokowaniu. Odblokowana TZR50 możesz porównać do odblokowaniu Mito 125, czyli jakieś 30 dwusuwowych kucyków.

      Odpowiedz
    • Zdjęcie profilowe jas13

      TZR50 porównuj z TZR125, oba dwusuwy mocne, ale niestety żywotność niespecjalna i trzeba pilnować smarowania. Widać, że nie miałeś styczności z kursem prowadzonym przez obytego w technice jazdy motocyklem instruktora, bo gadasz kompletne głupoty. Porządne szkolenie powinno zaczynać się od korekty dosiadu i przechodzić, przez wszystkie stopnie opanowania motocykla.

      Odpowiedz
  7. Fakt, tyle mamy polityki w życiu codziennym, że choć tu dajmy sobie z tym spokój.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany

Możesz używać tagów HTML i następujących atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>