Malaguti Dune X 125

Dodaj do porównania
Malaguti Dune X 125

Nie wiem czy nadal najbardziej poszukiwanym motocyklem turystycznym w klasie 125 jest, nieprodukowana już, Honda Varadero, ale wiem na pewno, że za niedługo może nim być Malaguti Dune X. Wiadomo że jakość Hondy Varadero jest już legendarna, ale nie inaczej będzie z Malaguti.

 

Ta nowa na Polskim rynku włoska marka, ma dosyć długą historię, bo sięgającą aż do 1930 roku, to taka wisienka na torcie. Niestety marka nie jest już w rękach włoskich, ale wcale w kiepskie ręce nie wpadła. Właścicielem marki i dystrybutorem jest Austriacka firma KSR Solution. KSR Group to firma której jako jednej z nielicznych Keeway pozwolił na brandowanie motocykli własnym logiem, w zeszłym roku pojawiły się też autorskie konstrukcje KSR, bazujące na podzespołach Keewaya, oraz właśnie linia motocykli Malaguti.

Motocykle Malaguti to tak naprawdę znane wcześniej w Polsce modele Derbi, ale pod innym logiem. W dzisiejszych czasach globalizacji większość firm bazuje na standardowych częściach produkowanych przez poddostawców i z nich składa własne motocykle, nie inaczej jest tutaj.

Jednostkę napędową produkuje firma Zongshen, nie trzeba tutaj obawiać się słabej jakości, to producent który współpracuje ściśle z Piaggio (Spółka Joint Venture). Dodając do tego informacje że Derbi należy do Piaggio mamy pełen obraz sytuacji. Zresztą ten model sprzedawany jest w Chinach pod marką Aprilia.

Wróćmy jednak do motocykla, jeśli chodzi o jakość to firma KSR znana jest w Niemczech i Austrii z dobrej jakości motocykli. W roku 2019 miałem na testach standardowy model Dune, i do jakości nie można się było przyczepić.

Motocykl ten można zakwalifikować do segementu Adventure (ADV) czyli w wolnym tłumaczeniu do segementu turystycznego. Przednie 21 calowe koło zadba o świetne wybieranie dziur jeśli tylko zechcemy zjechać z asfaltu, a wysoka szyba ochroni nas od wiatru. W standardzie otrzymujemy też bagażnik na którym możemy zamontować kufer. Jeżeli kanapa jest taka sama jak w modelu Dune to będzie wygodna nawet w dalszych podróżach.

Warto wspomnieć też że motocykl jest dosyć lekki, bo gotowy do jazdy waży tylko 136 kg. Chłodzony cieczą silnik BML158MI-P oferuje pełne 15 KM przy prawie 11 tys. obrotów a to sugeruje, że apetyt na paliwo przy maksymalnym wykorzystaniu mocy silnika na pewno nie zatrzyma się na podawanym w homologacji 2,8 litra na 100km. Jestem prawie pewien, że zbliży się pod 4 litry przy dynamicznej jeździe.

Prędkość maksymalna powinna oscylować w okolicach 120 km/h wg gps, co oznacza przelotową w okolicach 100km/h (dane z modelu Derbi Terra).

Malaguti Dune X , w standardzie ma założone opony typu crossover, czyli bieżnik opony ma dosyć dużą kostkę, dzieku czemu powinien dobrze trzymać sie asfaltu, ale również niezbyt szybko powinien zapychać się błotem czy piaskiem w warunkach terenowych. Napisałem powinien bo pi pierwsze dostajemy tutaj na początek opony marki CST, to co prawda jedne z lepszych chińskich opon, nie są to najtańsze plastiki, ale nie są też oponami które w każdych warunkach dadzą dobrą przyczepność. Myślę że jak ktoś kupuje taki motocykl głównie z myślą o trasach asfaltowych powinien rozważyć doinwestowanie w opony typowo szosowe.

Z mniejszych ale miłych dodatków należy wspomnieć poprzeczkę nad kierownicą, do której możemy spokojnie przyczepić uchwyt na telefon czy nawigację, oraz stopkę centralną, która umożliwi nam łatwe smarowanie łańcucha i inne czynności serwisowe. Nie do przecenienia jest też gniazdo USB, dzięki któremu możemy naładować nasz telefon lub nawigację.

Moim subiektywnym zdaniem ten motocykl ma szansę na wygryzienie z rynku starzejącej się już Hondy Varadero. Przewagą Hondy jest tylko cena oraz dwucylindrowy silnik w ukłądzie V, który powinien nam dać nieco lepsze przyspieszenie.

Dystrybutorem w Polsce jest firma 4cv, sprzedający również produkty Kawasaki.

Dane techniczne:

Moc w kW
Moc maksymalna liczona w kilowatach
11
Moc KM
Moc maksymalna liczona w koniach mechanicznych
14.96
Waga
Masa własna pojazdu, z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego
136
Stosunek mocy do wagi kW/kg
Liczba kilowatów przypadająca na jeden klilogram. Czytaj więcej ...
0.081
Spalanie
Średnie zużycie paliwa, podane w litrach na 100 km
2,8
Rodzaj zasilania
Gaźnik wyregulujesz śrubokrętem, wtrysk (komputer) wyregulujesz tylko w serwisie. Jednak wtrysk nie wymaga częstych regulacji. Czytaj więcej ...
Wtrysk
Liczba zaworów na 1 cylinder
Silniki 4 zaworowe wykazują się mniejszymi drganiami. Są elastyczniejsze, tzn mają odrobinę więcej mocy w dolnym i wysokim zakresie obrotów. Czytaj więcej ...
Rodzaj pracy silnika
Określa liczbę suwów w jednym cyklu pracy silnika. Czytaj więcej ...
4 suwowy (4T)
Liczba cylindrów
2 cylindrowe silniki są elastyczniejsze i wydają przyjemniejszy dzwięk
1 Cylinder
Skrzynia biegów
Manualna 6 biegowa
Chłodzenie silnika
Silnik chłodzony cieczą jest elastyczniejszy, i lepiej radzi sobie w upalne dni z dodatkowym obciążeniem. Czytaj więcej ...
Cieczą
Wałek wyrównoważający
Silnik wyposażony w wałek wyrównoważający, generuje znacznie mniej wibracji, dzięki czemu motocykl się nam nie rozkręca a jazda jest dużo przyjemniejsza. Czytaj więcej ...
Tak
Prędkość maksymalna licznikowa
Prędkość maksymalna GPS
106
Prędkość przelotowa
To prędkość na najwyższym biegu, przy średnich obrotach silnika. Do spokojnej, nienerwowej, jazdy w trasie.
Wysokość siedziska
Porównaj z wysokością swojej nogi. Niski człowiek na wysokim siodle, ma problem z postojem na czerwonym świetle. Mając nogę wyprostowaną powinieneś oprzeć całą stopę na asfalcie.
Szerokość
Im mniejsza szerokość tym łatwiej jest przeciskać się między samochodami w korkach. Wartość podana w mm.
795
Długość
Porównaj długość z innymi modelami, aby mieć pogląd co do wielkości motocykla
2180
Rozmiar opony przedniej
Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa
90/90 R21
Sprawdź cenę tego rozmiaru w sklepie
Rozmiar opony tylnej
Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa
130/80 R17
Sprawdź cenę tego rozmiaru w naszym sklepie

Udostępnij ten post

Beniamin to specjalista od "chińczyków". Członek Klubu Chińskich Motocykli. Związany z produkcją dla motoryzacji od 2007 r. Na co dzień pracuje jako kierownik zakładu produkcyjnego. Z wykształcenia technik elektronik systemów komputerowych, inżynier elektrotechniki, magister automatyki i metrologi.

REKLAMA

17 komentarzy

  1. Czyżby kolejny Varadero-kiler? 😀 A tak na poważnie, to myślę, że to moto nie będzie wygodne na dalsze przeloty. Chodzi o kształt kanapy oraz wysokość podnóżków. Kanapa ma za wysoki spad i kierownik będzie zjezdżał w kierunku zbiornika paliwa, a wysoko umiejscowione podnóżki będą wymuszały pozycję z mocno ugiętymi kolanami. Nawet wyprostowana pozycja pleców nic tu nie pomoże. Baa, nawet będzie bardziej męcząca na dłuższą metę, niż przy pochyleniu w stronę kierownicy. Podobną pozycję wymusza, np. Yamaha Tracer 700, gdzie plecy mamy proste, kanapę wysoko, ale podnóżki wymuszają podkurczone nogi. Tak samo ma Benelli Leoncino Trial, które wpadło mi w oko, ale po przymierzeniu się w salonie natychmiast odrzuciłem ten model. O wiele wygodniej jest już na… Junaku 901, gdzie podnóżki są niżej i bardziej do przodu, dzięki czemu nie drętwieją nogi.

    Odpowiedz
    • Bardzo słuszna uwaga z tymi podnóżkami, nie wiem czemu producenci nie zauważają, że przeciętny Europejczyk ma co raz częściej te przysłowiowe 6 stóp (183 cm) lub więcej. Nawet Chińczycy i Koreańczycy przestają być pokurczami, ze względu na radykalną poprawę wyżywienia w ostatnich 30 latach. Pozostaje przeprofilować kanapę, to prostsze niż grzebanie przy podnóżkach. W Varadero tapicer się z tym jakoś uporał.

      Sama maszyna wreszcie ma szansę wygryźć Varadero. W recenzji tego nie ma ale jeśli faktycznie jest 6 biegów, Malaguti powinno być cichsze w trasie i mniej palić. Szkoda tylko, że 1 cylinder a co za tym idzie – wibracje.

      Odpowiedz
      • Podstawowa wada motocykla, że tylko kilka nielicznych modeli posiada regulację wysokości siedzenia (np. CBF600). Producenci jakoś większą wagę przykładają do użytkowników niższych niż do wyższych, pewnie dlatego, że motocykle mają być unisex, a u kobiet średni wzrost oscyluje 165-170cm.
        Motocykle dla wysokich to raczej domena producentów europejskich, ale zwykle to motocykle na kat. A i z ceną powyżej 50tys. pln

        Odpowiedz
        • Jaś co ty piszesz, motocykle unisex? 🙂 Można czasami amorem regulować wysokość. Ciekawe masz spostrzezenia, jak dla wysokiego to musi być drogi, eh, eh. Gdzie takich znafcow znajdują. Ja znam takie co 20 koła kosztują i są nawet za duże.

          Odpowiedz
          • A jeszcze unisexowosci. Kobiet na motocyklach jest mało, zdecydowana większość użytkowników to panowie, więc mało tego tortu. No nie oszukujemy się, panie nie mają takiego ciągu do motoryzacji oraz zwyczajnie bardziej się boją. Jas Ty jak coś palniesz…

          • Trochę odgrzewamy znów kotleta, ale niech będzie.
            Pokaż mi motocykl stricle damski lub męski? Panie nie mają ciągu do motoryzacji, niektóre mają i to już od najmłodszych lat. Czasem po prostu nie chcą swojego partnera wpędzać w kompleksy.
            GS1200, Afra, Tiger, Multistrada nowe to coś powyżej 50tys., no chyba, że jakaś mega promocja.
            Skoro dla Ciebie motocykl jest za wysoki to ile masz wzrostu?

          • Dużo kobiet jeździ motocyklami. W jednym masz racje Panie nie jeżdżą takimi pierdzikami 125 jak ty, bo pierwsze lubią motocykle, a nie „motocykle” po drugie mają prawo jazdy kat. A. No ale co ty puszkarzu możesz wiedzieć o motocyklach

    • Tu nie ma co myśleć, czy będzie wygodnie, czy nie będzie wygodnie, bo to jest klon derbi terra, które posiadam i jest dla mnie (179 cm wzrostu) mega wygodnym motocyklem, a jeżdżę derbi od 5 lat i 20 tys. km.

      Odpowiedz
  2. Hmmm… Derbi, Malagutti, UM, a ja znalazłem ten moto jeszcze pod marką Zundapp ZXA https://www.zuendapp.com/zp/motorrad/ Ciekaw jestem czym się te sprzęty między sobą różnią, gdzie są składane, etc.

    Odpowiedz
    • Pewnie ceną i malowaniem jak zwykle

      Odpowiedz
    • Firma Karcher AG wcześniej sprowadzała na rynek niemiecki Keeway-e, a w 2017 reaktywowali markę Zundapp i na licencji produkują motocykle zgodne z aktualnymi normami. Oczywiście fabryka może nie musi być własnością Karcher AG.

      Odpowiedz
    • Zarówno Derbi, Malaguti jak Zundapo to tylko stare marki pod które branduje się chińskie produkty (jak u nas Romet czy Junak). Większość modeli Zundap to odpowiedniki Malaguti co wskazuje na wspólne pochodzenie.
      Na potwierdzenie tej tezy – rozbieżności w ofercie: naked Zundapp ZXN 125 i sport Malaguti RST 125.
      BTW:
      W tamtym roku pokazano fajny koncept – Drakon 125:
      http://claymoto.com/portfolio/malaguti-drakon-125-2/
      Ciekawe czy wprowadzą to na rynek?

      Odpowiedz
      • bsw Akurat Ty Się znasz .
        Beniamin już mówił że KSR to austriackie motocykle, Derbi to hiszpańskie motocykle, więc Zundapp to napewno niemieckie motocykle.
        Bo mają VIN austriacki,hiszpański i niemiecki.
        Najważniejszy jest VIN, a że zamawiają części w tych samych fabrykach co Chińczycy i podobne są wszystkie motocykle . No cóż globalizacji.
        Ale napewno jak Romet i te firmy wysyłają sztab swoich inżynierów , konstruktorów i kontrolerów by na miejscu sprawdzać jakość zamawianych podzespołów.

        Odpowiedz
        • Oczywiście – inżynierowie polscy, hiszpańscy i włoscy czy niemieccy maja ogromny wpływ na wyrób końcowy: Decydują gdzie zostanie przyklejone ich logo !

          Odpowiedz
          • W punkt

          • Co i tak im nie zawsze wychodzi 😉

  3. Kupiłam piaggio xevo 125, pomóżcie – jak ustawić zegar?

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany

Możesz używać tagów HTML i następujących atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>