Benelli Leoncino 125

Dodaj do porównania
Benelli Leoncino 125

Benelli Leoncino 125 zadebiutował w 1951roku i był produkowany w różnych wersjach  do 1971. Motocykl z lat 50tych napędzany był dwusuwowym silnikiem o pojemności 123cc i mocy 5 KM w wersji Normale, i 6 KM w wersji Sport. Ta ostatnia brała udział w wielu wyścigach.

Jak na niego spoglądam to kojarzy mi się z nasza poczciwą WSKą lub WFMką. Wygląda tak swojsko, a jak się pięknie nazywa: Benelli Leoncino Centoventicinque (czyt:Benelli Leonczino czentowenticzinkłe).Motocykl ten miał z założenia być dostepny dla szerokiego grona odbiorców i miał motoryzować powojenną Italię. We Włoszech stał się legendą.

A jak przy nim prezentuje się najnowsza odsłona legendarnego lwiątka?

Na targach EICMA 2022 zadebiutował Leoncino 125. Cała nowa rodzina Leoncino została zaprojektowana we Włoszech w Centro Stile Benelli w Peasro i i jest sygnowana przez Stefano Casanovę. Twierdzi on, że linia nowej serii Leoncino inspirowana jest modelem z roku 1955 (zdjęcie poniżej).

Nie wiem jak wy ale ja podobieństw nie znajduję…poniżej Leoncino 125 na rok 2022.

Jest piękny, ale to… wiecie… są gusta i guściki a ja…. jestem Italofilem, więc nie będę obiektywny…

To może spojrzyjmy krytycznym okiem na sprawy techniczne? Z fizyką się nie dyskutuje!

Motocykl napędza czterozaworowy silnik, chłodzony cieczą, o mocy 12,8 KM zasilany wtryskiem DELPHI MT05.3. Dane techniczne wskazują że, to ten sam silnik który znamy z Keewaya RKF. To bardzo dobra informacja, bo Keeway RKF z tych 12,8 KM wyciągał całkiem przyjemne przyspieszenia. Dzięki 6-biegowej skrzyni mogłem z moją wagą 96kg i wzrostem 182cm utrzymywać 100km/h na liczniku bez męczenia silnika. Dodatkowo w porównaniu do Keeway RKF, Benelli Leoncino jest o 3 kg lżejszy, bo waży 145kg. Można więc się spodziewać podobnych osiągów. Wbrew pozorom Leoncino 125 nie jest żywcem wziętą 250tką z mniejszym silnikiem. To dobrze, że Benelli nie poszło na łatwiznę. Dzięki specjalnie dopasowanej ramie udało się zapewne uzyskać rozsądną masę motocykla. Dodatkowym atutem tego motocykla jest jego spalanie 2,2lira na 100km- tyle podaje producent, ale jestem skłonny uwierzyć że jest to osiągalne.

W Leoncino 125 mamy pełne oświetlenie LED. W pełni elektroniczny wyświetlacz, mamy na nim wskaźnik aktualnie zapiętego biegu, prędkość obrotową silnika, wskaźnik temperatury silnika oraz ilość paliwa w baku. Jedyne czego tutaj brakuje to zegarka… Pozostałe informacje takie jak włączony kierunkowskaz czy włączone światła drogowe przekazywane są przez tradycyjne „lampki” zapewne LED. Po prawej stronie wyświetlacza umieszczono przyciski do zmiany ustawień – co niejako utrudnia manipulowanie nimi podczas jazdy. Ta chyba dobrze :-).

Za tłumienie nierówności z przodu motocykla odpowiada widelec upside down. Z tyłu, jak na nowoczesny motocykl przystało, mamy centralny amortyzator. Szkoda tylko że na pierwszy montaż nie poszły opony Pirelli czy choćby Metzlery a CST (Cheng Shin Tire). Te ostatnie nie są takie złe, ale jeśli się jest początkującym motocyklistą warto by je wymienić. Oczywiście w standardzie otrzymujemy hamulce z systemem CBS. Z przodu 3 tłoczkowy zacisk z tyłu 2 tłoczkowy – taki układ powinien całkiem dobrze zatrzymywać ten pojazd.

Na koniec listopada 2021 nie znamy jeszcze ceny tego motocykla. Przy tak szybko rosnącym kursie EURO obstawiam okolice 15tyś. Szczególnie że motocykl ma się pojawić wiosną 2022 roku u dealerów. W tej cenie będzie na pewno silną konkurencją do Zontesa czy Malaguti. Szczególnie, że w Benelli dostajemy kawałek smakowitej włoskiej linii z piękną historią Europejskiej marki.

Dodatkowo, jak widać marka Benelli wróciła na rynek światowy całkiem stabilnie i cały czas się rozwija. Wielu z nas obawia się o dostęp do części zamiennych. Nie wiem jak w Polsce, ale we Włoszech jest spory magazyn części. Polski Importer deklaruje że większość części ma na stanie, a nawet gdyby nie miał, to ściągnięcie części z centrali trwa do 14dni.

Jako, że sam mam Benelli 251 to dodam, że znalazłem świetny sklep wysyłkowy w Chinach specjalizujący się wyłącznie w oryginalnych częściach do Benelli. Z tego co widzę to wysyłają na cały świat i części z wysyłką wychodzą taniej niż u nas w Europie.

Dane techniczne:

Moc w kW
Moc maksymalna liczona w kilowatach
9.4
Moc KM
Moc maksymalna liczona w koniach mechanicznych
12.78
Waga
Masa własna pojazdu, z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego
145
Stosunek mocy do wagi kW/kg
Liczba kilowatów przypadająca na jeden klilogram. Czytaj więcej ...
0.065
Spalanie
Średnie zużycie paliwa, podane w litrach na 100 km
2,2
Rodzaj zasilania
Gaźnik wyregulujesz śrubokrętem, wtrysk (komputer) wyregulujesz tylko w serwisie. Jednak wtrysk nie wymaga częstych regulacji. Czytaj więcej ...
Wtrysk
Liczba zaworów na 1 cylinder
Silniki 4 zaworowe wykazują się mniejszymi drganiami. Są elastyczniejsze, tzn mają odrobinę więcej mocy w dolnym i wysokim zakresie obrotów. Czytaj więcej ...
4 (SOHC)
Rodzaj pracy silnika
Określa liczbę suwów w jednym cyklu pracy silnika. Czytaj więcej ...
4 suwowy (4T)
Liczba cylindrów
2 cylindrowe silniki są elastyczniejsze i wydają przyjemniejszy dzwięk
1 Cylinder
Skrzynia biegów
Manualna 6 biegowa
Chłodzenie silnika
Silnik chłodzony cieczą jest elastyczniejszy, i lepiej radzi sobie w upalne dni z dodatkowym obciążeniem. Czytaj więcej ...
Cieczą
Wałek wyrównoważający
Silnik wyposażony w wałek wyrównoważający, generuje znacznie mniej wibracji, dzięki czemu motocykl się nam nie rozkręca a jazda jest dużo przyjemniejsza. Czytaj więcej ...
Tak
Prędkość maksymalna licznikowa
Prędkość maksymalna GPS
Prędkość przelotowa
To prędkość na najwyższym biegu, przy średnich obrotach silnika. Do spokojnej, nienerwowej, jazdy w trasie.
Wysokość siedziska
Porównaj z wysokością swojej nogi. Niski człowiek na wysokim siodle, ma problem z postojem na czerwonym świetle. Mając nogę wyprostowaną powinieneś oprzeć całą stopę na asfalcie.
795
Szerokość
Im mniejsza szerokość tym łatwiej jest przeciskać się między samochodami w korkach. Wartość podana w mm.
840
Długość
Porównaj długość z innymi modelami, aby mieć pogląd co do wielkości motocykla
2030
Rozmiar opony przedniej
Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa
100/80 R17
Sprawdź cenę tego rozmiaru w sklepie
Rozmiar opony tylnej
Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa
130/70 R17
Sprawdź cenę tego rozmiaru w naszym sklepie

Udostępnij ten post

Beniamin to specjalista od "chińczyków". Członek Klubu Chińskich Motocykli. Związany z produkcją dla motoryzacji od 2007 r. Na co dzień pracuje jako kierownik zakładu produkcyjnego. Z wykształcenia technik elektronik systemów komputerowych, inżynier elektrotechniki, magister automatyki i metrologi.

REKLAMA

9 komentarzy

  1. Ten Leoncino z 1955 ma silnik OHC z unikalnie rozwiązanym napędem wałka rozrządu za pomocą kilku pośredniczących kół zębatych – stąd ta pokrywa z boku cylindra.
    Leoncino 500 bardzo mi się podobał, 250 już mniej a 125… muszę zobaczyć na żywo.

    Odpowiedz
      • To już wiem, skąd Suzuki skopiowało pomysł napędu koła tylnego w Burgmanie 650.

        Odpowiedz
        • No tak 🙂 Ale wahacz nie wydłuża się termicznie tak jak cylinder.
          Obawiam się że ten silnik w Benelli miał problemy z naprężeniami. Tym samym pewnie były odkształcenia pokrywy bocznej i związane z tym nieszczelności oraz nierównomierne zużywanie się gładzi w cylindrze. To pierwsze co mi przychodzi do głowy jak widzę takie rozwiązanie…

          Odpowiedz
    • Bo Leoncino 250 to jest BN251 z innymi kanapą, lampą i zbiornikiem paliwa, rama, mocowanie setów i cała reszta tak samo jak w BN, ale cena o 3tys. wyższa. Podejrzewam, że 125 będzie tak samo, dostaniemy BN125 z innymi: kanapą, lampą i zbiornikiem.

      Odpowiedz
      • …oraz z innym, nieco mocniejszym i chłodzonym cieczą silnikiem.
        Najbardziej nie podoba mi się to optyczne wpychanie się zbiornika pod kanapę. W 500 nie było to takie wyeksponowane, w 800 w ogóle tego nie ma, a tutaj prawie jak w Husqvarnie…

        Odpowiedz
        • Silnik jest z Keeway RKF

          Odpowiedz
  2. Można prosić adres tego sklepu?

    Odpowiedz
  3. Szanowni Państwo

    Leoncino 125 ma bardzo niewiele wspólnego z BN 125.
    Rama inna, bardzo odporna na skręcanie. Bardzo wysoko zawieszony silnik z niezłym prześwitem. To jest zabawka „skramblerowa” w pełnym wydaniu.
    Ten kształt nadwozia, przewężenia itp zachęcają do zjechania na miękkie podłoża. A jednocześnie nawet 10h w siodle nie doskwiera dyskomfortem.
    W moim przypadku dla lepszej pozycji sprawdzają sie podwyższenia kierownicy. Zwłaszcza przy jeździe na stojaka.
    5000 km w połowę sezonu pozwala mi na dzielenie się doświadczeniem a nie gdybaniem.
    To jest 125cc. Bardzo dynamiczne i chętne do jazdy 125cc.
    A stylistyka… Mi bardzo odpowiada. Jest ergonomicznie a nie tylko stylowo i fotogenicznie.

    LwG
    RED Nelli

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany

Możesz używać tagów HTML i następujących atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>