Kolejna mała w teorii 125 po modelu MSX. Tym razem mamy motocykl z nietypową ramą w kształcie litery T. To cudo kupicie za jedyne 18000 pln.
Historia modelu Hondy z ramą w kształcie T to rok 1969 i model ST50/70. Mały moped z patentem sprzęgła odśrodkowego, umożliwiający przejazd 2 osób
Nazwa DAX pochodzi od amerykańskiego daxhound, będącego uproszczeniem wymowy pełnej nazwy dachshound, czyli po polsku jamnik. Stąd na ramie znajdziemy logo jamnika, widać marketingowcom Hondy ten model kojarzy się z tym nisko zawieszonym zwinnym pieskiem. Komplet setów dla pasażera oznacza, że tym małym motorkiem spokojnie pojadą 2 dorosłe osoby.
W Hondzie DAX ST125 podobnie do Super Cub odnajdziemy silnik z leżącym cylindrem i automatycznym sprzęgłem. W pierwszej chwili myślałem, że jest tu tylko sprzęgło odśrodkowe, ale w materiałach Hondy okazuje się, że jest również klasyczne wielopłytkowe, tylko inaczej sterowane. Klasyczne sprzęgło uruchamiamy wstępnie naciskając dźwignię zmiany biegów. Maksymalny moment obrotowy 10,8Nm przy 5000obr/min powinien zapewniać sprawne poruszanie się po drogach przy zachowaniu spalania na poziomie 1,5-1,8l/100km.
Zbiornika paliwa nie spotkamy tradycyjnie jak w motocyklu między kolanami, jak widać na zdjęciu zbiornik o pojemności 3,8l znajduje się pod siedzeniem.
Na przednim kole znalazł się hamulec tarczowy z ABS, tyłu zaś bęben. Może w XXI wieku i przy cenie powyżej 15tys. oczekiwalibyśmy 2 kanałowego ABS-u, ale tradycja ma swoje prawa.
Zawieszenie przednie widelec widelec USD o skoku 100mm, z tyłu dwa klasyczne amortyzatory o skoku 120mm, więc może od razu plomby z zębów nie wypadną.

23YM HONDA ST125 DAX
Podobnie światła przednie i tylne, w technologii LED, ale z zachowanym retro kształtem.
Centrum dowodzenia ograniczone do niezbędnego minimum, rzuca się w oczy brak obrotomierza. Za to są wszystkie niezbędne kontrolki, wskaźnik paliwa, prędkościomierz i drogomierz (przebieg dzienny i całkowity). Motocykl wyposażono w klasyczny kluczyk, nie znajdziemy tu coraz bardziej modnego systemu bezkluczykowego.
Dane techniczne:
Moc w kW Moc maksymalna liczona w kilowatach | 6.9 |
Moc KM Moc maksymalna liczona w koniach mechanicznych | 9.38 |
Waga Masa własna pojazdu, z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego | 107 |
Stosunek mocy do wagi kW/kg Liczba kilowatów przypadająca na jeden klilogram. Czytaj więcej ... | 0.064 |
Spalanie Średnie zużycie paliwa, podane w litrach na 100 km | 1,5 |
Rodzaj zasilania Gaźnik wyregulujesz śrubokrętem, wtrysk (komputer) wyregulujesz tylko w serwisie. Jednak wtrysk nie wymaga częstych regulacji. Czytaj więcej ... | Wtrysk |
Liczba zaworów na 1 cylinder Silniki 4 zaworowe wykazują się mniejszymi drganiami. Są elastyczniejsze, tzn mają odrobinę więcej mocy w dolnym i wysokim zakresie obrotów. Czytaj więcej ... | 2 (SOHC) |
Rodzaj pracy silnika Określa liczbę suwów w jednym cyklu pracy silnika. Czytaj więcej ... | 4 suwowy (4T) |
Liczba cylindrów 2 cylindrowe silniki są elastyczniejsze i wydają przyjemniejszy dzwięk | 1 Cylinder |
Skrzynia biegów | Półautomatyczna |
Chłodzenie silnika Silnik chłodzony cieczą jest elastyczniejszy, i lepiej radzi sobie w upalne dni z dodatkowym obciążeniem. Czytaj więcej ... | Powietrzem |
Wałek wyrównoważający Silnik wyposażony w wałek wyrównoważający, generuje znacznie mniej wibracji, dzięki czemu motocykl się nam nie rozkręca a jazda jest dużo przyjemniejsza. Czytaj więcej ... | Tak |
Prędkość maksymalna licznikowa | 90 |
Prędkość maksymalna GPS | |
Prędkość przelotowa To prędkość na najwyższym biegu, przy średnich obrotach silnika. Do spokojnej, nienerwowej, jazdy w trasie. | 80 |
Wysokość siedziska Porównaj z wysokością swojej nogi. Niski człowiek na wysokim siodle, ma problem z postojem na czerwonym świetle. Mając nogę wyprostowaną powinieneś oprzeć całą stopę na asfalcie. | 775 |
Szerokość Im mniejsza szerokość tym łatwiej jest przeciskać się między samochodami w korkach. Wartość podana w mm. | 760 |
Długość Porównaj długość z innymi modelami, aby mieć pogląd co do wielkości motocykla | 1760 |
Rozmiar opony przedniej Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa | 120/70 R12 Sprawdź cenę tego rozmiaru w sklepie |
Rozmiar opony tylnej Im większe koło i większy profil tym jazda jest bardziej komfortowa | 130/70 R12 Sprawdź cenę tego rozmiaru w naszym sklepie |