Strona główna › Fora › Opinie › olej do motocykla ciekawostki !
- This topic has 3 odpowiedzi, 1 głos, and was last updated 8 years, 3 months temu by ARBA.
-
AutorWpisy
-
ARBAGość
znalezione w sieci:
Ponieważ na forach jest dużo sprzecznych opinii na temat olei
postanowiłem zgłębić temat. W grę wchodziły tylko syntetyki, ale
pytanie było, czy wystarczy castrol POWER 1 RACING 10w50,czy może
faktycznie jak to niektórzy mówią, na nim silniki szybciej się kończą
i warto zainwestować w drogi wynalazek estrowy typu Motul 300v, a może
jednak syntetyk Orlenu 10w50 za 120zl 4 litry?Rozważania dotyczą silników wyczynowych enduro i cross 4T pracujących
często w ekstremalnie ciężkich warunkach. Dodatkowo takie silniki
wymagają remontów co 100-200mth więc stosując lepszy olej przynajmniej
w teorii powinno się osiągać większe żywotności.Z tego co znalazłem podczas wyboru oleju warto brać parametr którego
nie znajdziemy na pudełku.Lepkość kinematyczna przy 100 stopniach C.
jego wysoka wartość gwarantuje zabezpieczenie silnika w trudnych warunkach.
Mineralne mają tą wartośc na poziomie około 14
Półsyntetyczne też 14
pseudo syntetyki HC 10w40 mają koło 17a prawdziwe syntetyki grupy 4 i 5 tej (estrowej) 10w50 i 60 nawet
osiągają 22-24 i takie parametry gwarantują że silniki wytrzymują w
trudnych sportowych warunkach.co ciekawe castrol niby syntetyk 10w50 ma tylko 17
pełne dane tego oleju – punkt 9
http://www.proauto.pl/files/karty/Castr … 10W-50.pdftyle samo ma polski syntetyk orlen platinum
http://allegro.pl/olej-motocyklowy-orle … 91843.htmlkosztuje tylko 30zl za litr, ma jaso MA, 10w50 czyli niezle
ale wlasnie parametr lepkości przy 100 stopniach 17 pokazuje jego roznice
w stosunku do najlepszych prawdziwych syntetykowa teraz kwintesencja o co chodzi z tymi niby pełnymi syntetykami:
cytat z forum
———————————
70-80% objętości oleju to tzw baza olejowa, reszta to dodatki.
Bazy mogą być teoretycznie dwie: mineralna /z ropy/ i syntetyczna
/czyli sztuczna = plastik /.
Olejów pewnie znacie 3 rodzaje: minerał, półsyntetyk i syntetyk. I tu
pierwsza lipa bo minerał to minerał /z ropy/, półsyntetyk to tylko
marketing … bo uwaga: jest to baza mineralna + syntetyczne dodatki
uszlachetniające.
/ Koncerny bardzo kochają sprzedawać półsyntetyki bo tanie w
produkcji, a można pacjentów nieźle kasować/A teraz najważniejsze syntetyk syntetykowi nie równy… Jeśli
pamiętacie takie czasy powiedzmy z 10-15 lat temu to w USA były
dostępne syntetyki ale za chore zupełnie pieniądze. Ale dawali na to
gwarancję np. na 100.000km bez zmiany oleum. Zdziwka no nie bo to były
prawdziwe syntetyki, czyli czysty plastik powstały w procesie syntezy
chemicznej zwiazków wodoru i węgla. W tej technologi można uzyskać
bardzo długie i bardzo mocne łańcuchy węglowodorów a z tego olej.Ok. ale jak bardzo drogie to nie na szeroki rynek, jasna sprawa.
Ale nauka idzie dalej i w końcu wymyślono tańszy sposób. Bierzemy ropę
poddajemy ją procesowi o nazwie Hydrocraking-HC i uzyskujemy też
długie i mocne węglowodory .. ale niestety słabsze od tych
wcześniejszych. No ale co przeszkadza działowi marketingu nazwać nasz
produkt Olejem Syntetycznym – ano nic, klient płaci przecież za napis,
nie jest przecież analizatorem składu oleju.No i sie zrobiła burza. Skończyło się to procesem miedzy Exxon-Mobil
/produkuje full naprawdę bazę syntetyczną/ oraz jeśli dobrze pamiętam
Castrolem o to czy produkty tego drugiego mogą być nazwane
syntetycznymi. W kraju normalnym czyli USA ten drugi przegrał i nie
może nazywać swych produktów Full Syntetic. Ale w Europie mamy inaczej
.. co w szczególności mnie rozbawiło kiedy czytałem jak to Orlen
odpalił nową linię do produkcji olei syntetycznych w technologi
Hydrocrakingu :haha2:.tu pięknie opisane, czym są syntetyki 3 grupy a czym piątej czyli
estry (np 300v)
http://chudzikj.republika…a/Olej/olej.htm
————————————–oleje motocyklowe które mają wysoki wskaźnik lepkości przy 100
stopniach(22-24) to
motul 300v 15w50 (ale juz 10w40 ma ponizej 20)
agip Racing 10w60
Liqui Moly racing synth 10w60danych motorexa 10w60 i 20w60 nie znalazłem
jak ktoś ma listę motocyklowych olei grupy 4 i 5 tej o parametrze
lepkości przy 100C powyżej 20 to może podać.Obecnie w świecie olei samochodowych promuje się oleje typu 5w30, to
oleje o niskiej lepkości i jako ich zalety podaje się mniejsze zużycie
paliwa i lepsze osiągi (niby 2-3 procent). Dlatego castrol nawet na
swoim motocyklowym 10w50 jako zalety podaje własnie polepszenie
osiągów.
Niestety to wszystko dzieje się kosztem zdolności ochronnych oelju
szczególnie w ekstremalnych warunkach, dlatego KTM obecnie do swoich
maszyn poleca motorexa 20w60 oczywiście prawdziwego syntetyka a nie
pseudo HC.
A jeśli lejesz jednak castrola rownie dobrze mozesz lać orlena.ARBAGośća to tak dla przykładu żeby każdy wiedział o co chodzi
zaczerpnięte z sieci :Do określania jakości oleju dla silników czterosuwowych służą następujące specyfikacje:
JASO – (Japanese Automotive Standards Organisation) Japońska Motoryzacyjna Organizacja Standaryzacji.
API – (American Petroleum Institute) Amerykański Instytut Petrochemiczny.
SAE – (Society of Automotive Engineers) Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji.JASO – Specyfikacja ta w silnikach motocyklowych czterosuwowych określa wartość współczynnika tarcia statycznego. Dla oleju MA2 potrzeba większej siły aby sprzęgło zaczęło się ślizgać (z pozycji zasprzęglonej – czyli puszczoną klamką sprzęgła) niż dla oleju MA1.
Nie należy kojarzyć współczynnik tarcia statycznego z dynamicznym. Tarcie statyczne występuje tam gdzie chcemy poruszyć względem siebie dwa stykające się elementy. Tarcie dynamiczne występuje gdy elementy stykające są już w ruchu.Oto wartości współczynników:
JASO MA – 1.15 do 2.5
JASO MA1 – 1.15 do 1.7
JASO MA2 – 1.7 do 2.5W przypadku tej specyfikacji, należy trzymać się wytycznych producenta (informacje w serwisówce). Gdy dobierzemy mniejszy współczynnik, sprzęgło może się ślizgać. Gdy dobierzemy większy, sprzęgło może ciągnąć.
API – Określa jakość oleju.
API – S = silniki benzynowe
API – C = silniki diesla
API – T = silniki dwusuwowe
API – G = przekładnieKolejna litera – API-SL – oznacza poziom jakości. Im wyższa jest litera alfabetu, tym produkt gwarantuje lepsze parametry smarne i wytrzymałościowe.
API-SA – dla silników produkowanych w latach 1940 -1950
API-SB – 1950 – 1960 r.
API-SC – 1964 – 1967 r.
API-SD – od 1968 roku.
API-SE – od 1972 roku.
API-SF – od 1980 roku. Oleje pracują już wyłącznie z paliwami bezołowiowymi.
API-SG – od 1989 roku. Dla benzyny bezołowiowej. Praca w bardzo ciężkich warunkach eksploatacyjnych.
API-SH – od 1994 roku. Praca w ekstremalnych warunkach eksploatacyjnych przy wysokich obrotach, także z turbodoładowaniem.
API-SJ – od 1996 roku. Zwiększona wytrzymałość na termoutlenianie.
API-SL – do 2001 roku. Oleje z tej klasy ze względów parametrycznych są kilkakrotnie lepsze od olei z klasy poniżej SG.
API-SM – klasa powstała w 2004 roku. Bardzo wymagająca.
API-SN – najnowsza klasaOgólnie rzecz biorąc gdy producent motocykla podaje specyfikacje oleju API-SH to możemy wlać wszystkie oleje powyżej tego oznaczenia SI,SJ itd.
SAE – oznacza klasę lepkości oleju.
Należy zwrócić uwagę na trzy klasy: letnie (np. SAE 40), zimowe (np. SAE 15W) i wielosezonowe (np. 10W40).
Klasy zimowe np. SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
Im niższa liczba przed literą W, tym olej może pracować w niższych temperaturach otoczenia.
I letnie np. SAE 20, 30, 40, 50, 60
Im wyższa liczba. tym olej może pracować w wyższych temperaturach otoczenia.Przykład:
10W-40 : -10°C do +40°C
10W-50 : -10°C do +50°C
20W-40 : 0°C do +40°C
20W-50 : 0°C do +50°CDla silników z mokrym sprzęgłem nie poleca się używania olejów rzadkich np. 5W40, 0W40
Gdy producent motocykla podaje specyfikacje 10W40 (najczęściej) to możemy zalać olej 10W50, lub 20W50 ale uwzględniając, że zaczynamy jazdę dopiero od temperatury otoczenia 0 stopni.Oleje Mineralne, Półsyntetyczne, Syntetyczne.
Nierozcieńczony olej silnikowy składa się z bazy olejowej (80 – 90%) oraz dodatków uszlachetniających (10 – 20%).
Dla oleju mineralnego bazą są produkty powstałe z przeróbki ropy naftowej.
Dla oleju syntetycznego bazą są produkty syntezy chemicznej.
Dla oleju półsyntetycznego bazę tworzą produkty mineralne (ok. 70%) i syntetyczne (ok 30%).
Oleje różnią się od siebie oprócz bazy olejowej głównie zawartością i rodzajami dodatków.
Oleje syntetyczne mają dużo większą odpornością na utlenianie w wysokich temperaturach niż oleje mineralne, dzięki czemu mają mniejszą skłonność do tworzenia szlamów i osadów w silniku. Ułatwiają także rozruch silnika w niskich temperaturach i szybciej docierają do najważniejszych punktów smarowania.
Oleje półsyntetyczne charakteryzują się pośrednimi właściwościami eksploatacyjnymi. Zapewniają optymalną ochronę silnika.
Oleje Mineralne uzyskują podwyższone właściwości eksploatacyjne głównie dzięki dodatkom uszlachetniającymEster – posiada bazę olejową z kwasów karboksylowych i alkoholi, o różnej budowie i otrzymuje się ją poprzez reakcję estryfikacji. Estry są w pełni mieszalne z olejami półsyntetycznymi i mineralnymi. Niestety oddziaływują bardziej niekorzystnie na elastomery (uszczelniacze, mieszanki gum itp.) niż oleje mineralne i syntetyczne. Ponadto ester potrafi wiązać się z metalowym podłożem właśnie w krytycznych dla zużycia silnika temperaturach –200C do 700C. Jak dowodzi laboratorium badawcze Castrola, zużycie silnika w tym zakresie temperatur okazuje się czterokrotnie mniejsze niż w wypadku stosowania klasycznego oleju silnikowego (przykład: Castrol Magnatec).
NaniGośćCzy mozna mieszac/wymienic na nowy olej motocyklowy z 10W40 na inny(m) 10W40? Np. Castrola, Motula, Mobila itd?…A marka Valvoline? Sa sporo tansze te oleje a tez 10W40?…O co kaman? Dzieki za info!
ARBAGośćogólnie producenci nie zalecają mieszania olejów zwłaszcza jeśli nie zgadzają się specyfikacją np. SG z SN ale wymiana na lepszy jak najbardziej nie powinno być problemu. ogólnie panuje mylna opinia że im silnik ma więcej przebiegu to potem nie ma sensu zalewać go syntetycznym olejem tylko należy zamienić na półsyntetyk. ja to uważam za wielki błąd.
-
AutorWpisy