Blog / Pojęcia

Upside-down – odwrócone widelce

Upside-down – odwrócone widelce

Dlaczego niektóre motocykle są drogie inne tanie mimo iż na pozór wyglądają bardzo podobnie? Niestety czasami, płacimy tylko za markę i owiewki, ale są też takie egzemplarze, które charakteryzują się zaawansowaną, przemyślaną technologią, często zaczerpniętą z mistrzostw świata. Tak właśnie jest z amortyzatorami typu upside-down.

Zawieszenie typu upside-down, znane też pod nazwą odwrócone widelce (lub w skrócie USD), różnią się od tradycyjnych tym, że są ułożone do góry nogami. W tradycyjnym widelcu korpus amortyzatora który zawiera olej, jest przykręcony do osi przedniego koła. W amortyzatorze typu upside-down, korpus przytwierdzony jest do górnej części motocykla, bliżej kierownicy. Co to daje? Otóż zmniejsza się łączna masa elementów, które nie są amortyzowane. Mówiąc kolokwialnie, elementy, które telepią się na dziurach, ważą mniej, przez co jazda na wybojach staje się przyjemniejsza i stabilniejsza. Takie rozwiązanie nie jest pozbawione wad. Przez to, że korpus który trzyma olej, jest u góry, to w momencie rozszczelnienia, cały olej spływa nam po lagach, a wtedy jazda staje się naprawdę niebezpieczna. Koło na nierównościach zaczyna się odbijać jak piłeczka tenisowa i nie chce przestać, tracimy wówczas tak cenny kontakt z podłożem. Zatem wyzwaniem stało się, uszczelnienie takich amortyzatorów. Konstruktorom udało się to, aczkolwiek przy tym zwiększono także koszt produkcji.

Udostępnij ten post

Założyciel strony motocykle125.pl. Z wykształcenia technik mechanik pojazdów samochodowych. Z pasji programista prowadzący własną działalność.

REKLAMA

6 komentarzy

  1. W większości bzdury! Kuba Walasek niedawno w motormanii przedstawił zagadnienie znacznie bardziej profesjonalnie.

    Odpowiedz
  2. moskit122, podziel się wiedzą zamiast trollować. Wklej mądry cytat z artykułu, buduj zamiast niszczyć. Jaki jest twój cel?

    Odpowiedz
  3. Ale, że co? mam napisać to od nowa? Na artykuł są prawa autorskie, nie ma co wielce wklejać, wystarczyło by się rzeczowo przygotować do tego o czym się piszę. Większe znaczenie w USD ma średnica pod półkami czyli tam gdzie przychodzą największe obciążenia (wytrzymałość materiałów się kłania) a nie masa nieresorowana a olej leci tak samo w jednym jak i drugim typie. Z resztą argument wagi jest zupełnie nie trafiony, są zawieszenia standardowe lżejsze na dole niż porównywalne USD. Tak czy inaczej, tu nie ma co cytować i poprawiać, bo w stanowczej większości tekst merytorycznie jest na bardzo niskim poziomie, tu trzeba by zacząć od nowa.

    Odpowiedz
  4. Dodam jeszcze dlaczego ta większa wytrzymałość jest tak ważna, otóż obciążenia skrętne są trudniejsze do przeciwdziałania niż ściskająco-rozciągające, a skręcenie przedniego zawieszenia powoduje zmianę geometrii i każdy kto jeździ szybko motocyklem ten na pewno to zauważył jak i konsekwencje tego faktu… W artykule o dwusuwach/czterosuwach się bardziej rozpisałem, ale to chyba nie o to chodzi, żebym wszystko poprawiał…

    Odpowiedz
  5. Przekrój poprzeczny i związana z nim sztywność lag na pierwszym miejscu

    Odpowiedz
  6. No jak to co, Szanowny Autorze. Przecież widać, że to Moskit, a te owady z zasady kłują. 😀

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany

Możesz używać tagów HTML i następujących atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>