olej do motocykla ciekawostki !

Strona główna Fora Opinie olej do motocykla ciekawostki !

Przeglądają 4 wpisy - 1 przez 4 (z 4 w sumie)
  • Autor
    Wpisy
  • #3520 Reply
    ARBA
    Gość

    znalezione w sieci:

    Ponieważ na forach jest dużo sprzecznych opinii na temat olei
    postanowiłem zgłębić temat. W grę wchodziły tylko syntetyki, ale
    pytanie było, czy wystarczy castrol POWER 1 RACING 10w50,czy może
    faktycznie jak to niektórzy mówią, na nim silniki szybciej się kończą
    i warto zainwestować w drogi wynalazek estrowy typu Motul 300v, a może
    jednak syntetyk Orlenu 10w50 za 120zl 4 litry?

    Rozważania dotyczą silników wyczynowych enduro i cross 4T pracujących
    często w ekstremalnie ciężkich warunkach. Dodatkowo takie silniki
    wymagają remontów co 100-200mth więc stosując lepszy olej przynajmniej
    w teorii powinno się osiągać większe żywotności.

    Z tego co znalazłem podczas wyboru oleju warto brać parametr którego
    nie znajdziemy na pudełku.

    Lepkość kinematyczna przy 100 stopniach C.

    jego wysoka wartość gwarantuje zabezpieczenie silnika w trudnych warunkach.

    Mineralne mają tą wartośc na poziomie około 14
    Półsyntetyczne też 14
    pseudo syntetyki HC 10w40 mają koło 17

    a prawdziwe syntetyki grupy 4 i 5 tej (estrowej) 10w50 i 60 nawet
    osiągają 22-24 i takie parametry gwarantują że silniki wytrzymują w
    trudnych sportowych warunkach.

    co ciekawe castrol niby syntetyk 10w50 ma tylko 17
    pełne dane tego oleju – punkt 9
    http://www.proauto.pl/files/karty/Castr … 10W-50.pdf

    tyle samo ma polski syntetyk orlen platinum
    http://allegro.pl/olej-motocyklowy-orle … 91843.html

    kosztuje tylko 30zl za litr, ma jaso MA, 10w50 czyli niezle
    ale wlasnie parametr lepkości przy 100 stopniach 17 pokazuje jego roznice
    w stosunku do najlepszych prawdziwych syntetykow

    a teraz kwintesencja o co chodzi z tymi niby pełnymi syntetykami:
    cytat z forum
    ———————————
    70-80% objętości oleju to tzw baza olejowa, reszta to dodatki.
    Bazy mogą być teoretycznie dwie: mineralna /z ropy/ i syntetyczna
    /czyli sztuczna = plastik /.
    Olejów pewnie znacie 3 rodzaje: minerał, półsyntetyk i syntetyk. I tu
    pierwsza lipa bo minerał to minerał /z ropy/, półsyntetyk to tylko
    marketing … bo uwaga: jest to baza mineralna + syntetyczne dodatki
    uszlachetniające.
    / Koncerny bardzo kochają sprzedawać półsyntetyki bo tanie w
    produkcji, a można pacjentów nieźle kasować/

    A teraz najważniejsze syntetyk syntetykowi nie równy… Jeśli
    pamiętacie takie czasy powiedzmy z 10-15 lat temu to w USA były
    dostępne syntetyki ale za chore zupełnie pieniądze. Ale dawali na to
    gwarancję np. na 100.000km bez zmiany oleum. Zdziwka no nie bo to były
    prawdziwe syntetyki, czyli czysty plastik powstały w procesie syntezy
    chemicznej zwiazków wodoru i węgla. W tej technologi można uzyskać
    bardzo długie i bardzo mocne łańcuchy węglowodorów a z tego olej.

    Ok. ale jak bardzo drogie to nie na szeroki rynek, jasna sprawa.

    Ale nauka idzie dalej i w końcu wymyślono tańszy sposób. Bierzemy ropę
    poddajemy ją procesowi o nazwie Hydrocraking-HC i uzyskujemy też
    długie i mocne węglowodory .. ale niestety słabsze od tych
    wcześniejszych. No ale co przeszkadza działowi marketingu nazwać nasz
    produkt Olejem Syntetycznym – ano nic, klient płaci przecież za napis,
    nie jest przecież analizatorem składu oleju.

    No i sie zrobiła burza. Skończyło się to procesem miedzy Exxon-Mobil
    /produkuje full naprawdę bazę syntetyczną/ oraz jeśli dobrze pamiętam
    Castrolem o to czy produkty tego drugiego mogą być nazwane
    syntetycznymi. W kraju normalnym czyli USA ten drugi przegrał i nie
    może nazywać swych produktów Full Syntetic. Ale w Europie mamy inaczej
    .. co w szczególności mnie rozbawiło kiedy czytałem jak to Orlen
    odpalił nową linię do produkcji olei syntetycznych w technologi
    Hydrocrakingu :haha2:.

    tu pięknie opisane, czym są syntetyki 3 grupy a czym piątej czyli
    estry (np 300v)
    http://chudzikj.republika…a/Olej/olej.htm
    ————————————–

    oleje motocyklowe które mają wysoki wskaźnik lepkości przy 100
    stopniach(22-24) to
    motul 300v 15w50 (ale juz 10w40 ma ponizej 20)
    agip Racing 10w60
    Liqui Moly racing synth 10w60

    danych motorexa 10w60 i 20w60 nie znalazłem

    jak ktoś ma listę motocyklowych olei grupy 4 i 5 tej o parametrze
    lepkości przy 100C powyżej 20 to może podać.

    Obecnie w świecie olei samochodowych promuje się oleje typu 5w30, to
    oleje o niskiej lepkości i jako ich zalety podaje się mniejsze zużycie
    paliwa i lepsze osiągi (niby 2-3 procent). Dlatego castrol nawet na
    swoim motocyklowym 10w50 jako zalety podaje własnie polepszenie
    osiągów.
    Niestety to wszystko dzieje się kosztem zdolności ochronnych oelju
    szczególnie w ekstremalnych warunkach, dlatego KTM obecnie do swoich
    maszyn poleca motorexa 20w60 oczywiście prawdziwego syntetyka a nie
    pseudo HC.
    A jeśli lejesz jednak castrola rownie dobrze mozesz lać orlena.

    #3521 Reply
    ARBA
    Gość

    a to tak dla przykładu żeby każdy wiedział o co chodzi
    zaczerpnięte z sieci :

    Do określania jakości oleju dla silników czterosuwowych służą następujące specyfikacje:
    JASO – (Japanese Automotive Standards Organisation) Japońska Motoryzacyjna Organizacja Standaryzacji.
    API – (American Petroleum Institute) Amerykański Instytut Petrochemiczny.
    SAE – (Society of Automotive Engineers) Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji.

    JASO – Specyfikacja ta w silnikach motocyklowych czterosuwowych określa wartość współczynnika tarcia statycznego. Dla oleju MA2 potrzeba większej siły aby sprzęgło zaczęło się ślizgać (z pozycji zasprzęglonej – czyli puszczoną klamką sprzęgła) niż dla oleju MA1.
    Nie należy kojarzyć współczynnik tarcia statycznego z dynamicznym. Tarcie statyczne występuje tam gdzie chcemy poruszyć względem siebie dwa stykające się elementy. Tarcie dynamiczne występuje gdy elementy stykające są już w ruchu.

    Oto wartości współczynników:
    JASO MA – 1.15 do 2.5
    JASO MA1 – 1.15 do 1.7
    JASO MA2 – 1.7 do 2.5

    W przypadku tej specyfikacji, należy trzymać się wytycznych producenta (informacje w serwisówce). Gdy dobierzemy mniejszy współczynnik, sprzęgło może się ślizgać. Gdy dobierzemy większy, sprzęgło może ciągnąć.

    API – Określa jakość oleju.
    API – S = silniki benzynowe
    API – C = silniki diesla
    API – T = silniki dwusuwowe
    API – G = przekładnie

    Kolejna litera – API-SL – oznacza poziom jakości. Im wyższa jest litera alfabetu, tym produkt gwarantuje lepsze parametry smarne i wytrzymałościowe.
    API-SA – dla silników produkowanych w latach 1940 -1950
    API-SB – 1950 – 1960 r.
    API-SC – 1964 – 1967 r.
    API-SD – od 1968 roku.
    API-SE – od 1972 roku.
    API-SF – od 1980 roku. Oleje pracują już wyłącznie z paliwami bezołowiowymi.
    API-SG – od 1989 roku. Dla benzyny bezołowiowej. Praca w bardzo ciężkich warunkach eksploatacyjnych.
    API-SH – od 1994 roku. Praca w ekstremalnych warunkach eksploatacyjnych przy wysokich obrotach, także z turbodoładowaniem.
    API-SJ – od 1996 roku. Zwiększona wytrzymałość na termoutlenianie.
    API-SL – do 2001 roku. Oleje z tej klasy ze względów parametrycznych są kilkakrotnie lepsze od olei z klasy poniżej SG.
    API-SM – klasa powstała w 2004 roku. Bardzo wymagająca.
    API-SN – najnowsza klasa

    Ogólnie rzecz biorąc gdy producent motocykla podaje specyfikacje oleju API-SH to możemy wlać wszystkie oleje powyżej tego oznaczenia SI,SJ itd.

    SAE – oznacza klasę lepkości oleju.
    Należy zwrócić uwagę na trzy klasy: letnie (np. SAE 40), zimowe (np. SAE 15W) i wielosezonowe (np. 10W40).
    Klasy zimowe np. SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
    Im niższa liczba przed literą W, tym olej może pracować w niższych temperaturach otoczenia.
    I letnie np. SAE 20, 30, 40, 50, 60
    Im wyższa liczba. tym olej może pracować w wyższych temperaturach otoczenia.

    Przykład:
    10W-40 : -10°C do +40°C
    10W-50 : -10°C do +50°C
    20W-40 : 0°C do +40°C
    20W-50 : 0°C do +50°C

    Dla silników z mokrym sprzęgłem nie poleca się używania olejów rzadkich np. 5W40, 0W40
    Gdy producent motocykla podaje specyfikacje 10W40 (najczęściej) to możemy zalać olej 10W50, lub 20W50 ale uwzględniając, że zaczynamy jazdę dopiero od temperatury otoczenia 0 stopni.

    Oleje Mineralne, Półsyntetyczne, Syntetyczne.
    Nierozcieńczony olej silnikowy składa się z bazy olejowej (80 – 90%) oraz dodatków uszlachetniających (10 – 20%).
    Dla oleju mineralnego bazą są produkty powstałe z przeróbki ropy naftowej.
    Dla oleju syntetycznego bazą są produkty syntezy chemicznej.
    Dla oleju półsyntetycznego bazę tworzą produkty mineralne (ok. 70%) i syntetyczne (ok 30%).
    Oleje różnią się od siebie oprócz bazy olejowej głównie zawartością i rodzajami dodatków.
    Oleje syntetyczne mają dużo większą odpornością na utlenianie w wysokich temperaturach niż oleje mineralne, dzięki czemu mają mniejszą skłonność do tworzenia szlamów i osadów w silniku. Ułatwiają także rozruch silnika w niskich temperaturach i szybciej docierają do najważniejszych punktów smarowania.
    Oleje półsyntetyczne charakteryzują się pośrednimi właściwościami eksploatacyjnymi. Zapewniają optymalną ochronę silnika.
    Oleje Mineralne uzyskują podwyższone właściwości eksploatacyjne głównie dzięki dodatkom uszlachetniającym

    Ester – posiada bazę olejową z kwasów karboksylowych i alkoholi, o różnej budowie i otrzymuje się ją poprzez reakcję estryfikacji. Estry są w pełni mieszalne z olejami półsyntetycznymi i mineralnymi. Niestety oddziaływują bardziej niekorzystnie na elastomery (uszczelniacze, mieszanki gum itp.) niż oleje mineralne i syntetyczne. Ponadto ester potrafi wiązać się z metalowym podłożem właśnie w krytycznych dla zużycia silnika temperaturach –200C do 700C. Jak dowodzi laboratorium badawcze Castrola, zużycie silnika w tym zakresie temperatur okazuje się czterokrotnie mniejsze niż w wypadku stosowania klasycznego oleju silnikowego (przykład: Castrol Magnatec).

    #3552 Reply
    Nani
    Gość

    Czy mozna mieszac/wymienic na nowy olej motocyklowy z 10W40 na inny(m) 10W40? Np. Castrola, Motula, Mobila itd?…A marka Valvoline? Sa sporo tansze te oleje a tez 10W40?…O co kaman? Dzieki za info!

    #3608 Reply
    ARBA
    Gość

    ogólnie producenci nie zalecają mieszania olejów zwłaszcza jeśli nie zgadzają się specyfikacją np. SG z SN ale wymiana na lepszy jak najbardziej nie powinno być problemu. ogólnie panuje mylna opinia że im silnik ma więcej przebiegu to potem nie ma sensu zalewać go syntetycznym olejem tylko należy zamienić na półsyntetyk. ja to uważam za wielki błąd.

Przeglądają 4 wpisy - 1 przez 4 (z 4 w sumie)
Odpowiedz do: Reply #3552 in olej do motocykla ciekawostki !
Twoje informacje