Strona główna › Fora › Opinie › pomoc w wyborze pierwszego motocykla › Odpowiedz do: pomoc w wyborze pierwszego motocykla
Też jestem na kupnie i mam/miałem podobne dylematy. Na temat chińczyków z niskiej półki trochę się „doktoryzowałem” więc może mogę odrobinę pomóc.
Przede wszystkim nie napisałeś do czego będziesz używać motorka – czy do codziennych dojazdów do pracy, czy do niedzielnych przejażdżek po okolicy. Modele które wymieniłeś to różne typy pojazdów zarówno choppery, nakedy jak i sporty – zatem widać że nie masz też sprecyzowanych oczekiwań co do stylu motocykla…
Chińczycy to niski naród, ich motocykle to w dużej części też małe pojazdy – dla osób ze wzrostem 175cm max. Przed zakupem należy na wybranym motocyklu posiedzieć, przymierzyć zobaczyć czy pozycja jest wygodna i jak się na nim wygląda – czy aby nie jak Sancho Pansa na osiołku…
Pokrótce na temat wybranych przez Ciebie modeli:
Keeway RKS – to bardzo elegancki naked, mnóstwo stylistycznych detali, wypasik. Niestety jest dość niski przez co ja musiałem go odrzucić. Poza tym ma mało popularny silnik – kopię Suzuki GN125 – nie wiem jak z jego serwisem. (BTW: Kopia całego Suzuki GN125, ale bez silnika to Benyco BR125)
Junak 123 – (dostępny też jako ZIPP VZ2) to dość udany naked z dobrej fabryki TAYO. Ma bardzo dobry silnik z wałkiem wyrównoważającym i rozrządem OHC (wałek w głowicy) – częściowo wzorowany na Hondzie CB. Motocykl jest już bardzo długo produkowany i dopracowany. Ma kilka nowoczesnych elementów jak hamulec tarczowy z tyłu czy tylne amortyzatory gazowe, z drugiej strony jednak ssanie załączane przy gaźniku czy lampa ze zwykłą, słabą żarówką…
Barton Classic – ma ten sam udany silnik co Junak 123 i ogólnie dość zgrabny i dopracowany soft chopper. Niestety jest niski – dla mnie odpada.
Junak 121 – też mały chopper ale z gorszym silnikiem – to standardowa, niewysilona jednostka napędowa wzorowana na Hondzie CG. Silnik ten jest sprawdzony w modelach Romet Z czy K. Ale brak wałka wyrównoważającego powoduje większe drgania i legendarne gubienie części na dotarciu. Popychaczowy rozrząd (OHV) powoduje że silnik jest mniej dynamiczny niż jego odpowiedniki OHC. Jeśli chodzi o Junaka 121 to warto się przyjrzeć modelowi 121 FL który ma silnik TYS – (rozwojową wersję tego z Junaka 123).
Junaki 122 i 126 pochodzą z fabryki FOSTI która specjalizuje się w kopiowaniu japońców. Silnik to wariacja firmy ZNEN na temat Hondy CG. Modele z tej fabryki to raczej średniaki ale za to dobrze wyglądają ( z daleka bo z bliska widać niedoróbki). Ale z fabryki FOSTI warto zwrócić uwagę na IMO niedoceniony model – Romet RX Street. Wizualnie to kopia Yamahy YBR (nawet ten badziewny, nieprzystający bagażnik tylny – choć jak chcesz kufer zamontować jak znalazł).
W modelu tym zastosowano małą innowację w silniku OHV – wałek wyrównoważający. Ogólnie ładna sylwetka (eleganckie felgi zerżniete z Hondy CB125F) no i bajery typu pełne oświetlenie LED (również przednia lampa !).
Barton TZ – to nie motocykl – to motorower z silnikiem 125. Spójrz tylko na tylny wahacz – cienka rurka, i jeszcze podnóżki pasażera do niej przymocowali. Jak już chcesz taki „wynalazek” kupić to taniej dostaniesz Ferro FT 125, Router RM 125 czy Toros El Viento.
BTW tylko Barton się nie kryje oferując to pod swoim Brandem. Inni dystrybutorzy nie chcąc psuć sobie opinii sprzedają to pod przykrywką (Almot(Junak) jako Ferro, ZIPP – TOROS a Romet – Router). A z Motorowerów 125 masz jeszcze do wyboru Romet ZXT …