Chińskie silniki

Silnik 156FMI, 157FMI OHV – kopia Hondy CG

To najpopularniejszy silnik stosowany w motocyklach Chińskich sprzedawanych w Polsce.

156FMI-2M

W zależności od producenta podawana jest moc od 9.8KM do 11KM. Silnik to przestarzała, ale niewysilona i sprawdzona konstrukcja, bazująca na wałku rozrządu w okolicy wału, oraz na popychaczach. Taki rodzaj silnika coraz rzadziej spotyka się w motoryzacji, na rzecz silnika OHC. W dzisiejszych egzemplarzach sprzedawanych na naszym rynku, w przeciwieństwie do protoplasty, znajdujemy elektroniczny układ zapłonowy CDI. Chińczycy wypuszczają te silniki w różnych wersjach w skutek czego możemy spotkać silniki:

  • dwuzaworowe
  • czterozaworowe
  • z wałkiem wyrównoważającym
  • z zewnętrzną chłodnicą oleju
  • z chłodzoną miską olejową
  • z biegiem wstecznym

Udostępnij ten post

Beniamin to specjalista od "chińczyków". Członek Klubu Chińskich Motocykli. Na co dzień pracuje jako koordynator d.s. produkcji i sprzedaży. Z wykształcenia technik elektronik systemów komputerowych, inżynier elektrotechniki, magister automatyki i metrologi.

REKLAMA

36 komentarzy

  1. „[…] konstrukcja, bazująca na wałku rozrządu w okolicy wału, oraz na popychaczach.”

    Czy silnik OHC (a 156FMI właśnie taki jest) nie ma przypadkiem wałka w okolicy głowicy ? A OHV w okolicy wału korbowego ? 🙂

    Odpowiedz
  2. Zgadzam się z tym, ale dotychczas spotykałem tylko 156FMI w wersji OHC. Czy występują OHV?

    Odpowiedz
    • Oczywiście że tak. Wystarczy spojrzeć na zdjęcie powyżej. Widać tam na cylindrze taką srebrną zaślepkę na śrubokręt.
      W ten sposób można szybko rozpoznać że silnik jest OHV, czyli na popychaczach.

      Odpowiedz
  3. Dziękuję za wyjaśnienie 🙂 Pozdrawiam.

    Odpowiedz
  4. To 157FMI czym sie rozni od 156 srednica tloka czy moca tez? Man wlasnie 157 w dark starze.

    Odpowiedz
  5. Jeden z najlepszych silników w klasie 125. (Najlepsze są V2 125 typu hyo gt , varadero 125, virago, dragstar 125 , intruder 125 itp.)

    Takowy w moim romecie k 125 13tyś.przebiegu zawsze odpalił . Nie ważne czy zimny czy ciepły. Nie rzadko odpalał bez ssania mimo 0 stopni na zewnątrz .

    Rozrząd OHV jest super zaletą. Jest nie do zrycia i regulacja zaworów jest najprostrza jaka może być. Do tego dochodzi charakterystyczny klekot zaworów jak się silnik rozgrzeje. Można się w tym zakochać.
    Silnik z takowym rozrządem, ma większy moment obr. i więcej ”dołu” w porównaniu do OHC 125 o podobnej mocy.

    Jedyny minus tego silnika to brak filtra oleju , przez co trzeba wymieniać olej co 2-3 tyś. km bo pływające opiłki i syfy razem z olejem to nieciekawa sprawa.

    Na koniec napiszę, że te klony cg 125 na prawdę fajnie potrafią brzmieć. Tylko trzeba trochę popracować nad wydechem 🙂

    Odpowiedz
    • Filtr oleju jest. Korek z filtrem znajdziesz po lewej stronie silnika na dole bocznej powierzchni kartera. Odkręca się go kluczem 24 mm ( bywają też korki na klucz 17 mm). Na powyższym zdjęciu też go widać. Jest to filtr siatkowy, wielokrotnego użytku. Filtra dostępnego z zewnątrz NIE ma w silnikach pochodzących od Hondy Monkey / Dax, czyli 139FMB. Tak właściwie silnik ten ma filtr, ale dostęp do niego jest utrudniony- można go wyczyścić dopiero po zdemontowaniu prawej strony silnika. W taki silnik wyposazony jest np. Romet Ogar 125.

      Odpowiedz
      • Jeśli uważasz tą gównianą siateczkę za pełnoprawny filtr oleju, to nie mam pytań 🙂

        To siateczkę można sobie wsadzić , tyle filtruje . Zawsze przy wymianie oleju jest praktycznie czysta . A spuszczony olej jest syfiasty.

        Nie, ten silnik nie ma filtra oleju.

        Odpowiedz
        • Jeśli uważasz, że ten filtr nic nie daje, to wytłumacz mi, dlaczego miliony Chińczyków czy innych Tajów robią setki tys. km takimi silnikami bezproblemowo? Ze znacznie większymi obciążeniami, w wyższych temperaturach, na (może) gorszych olejach?

          Odpowiedz
          • Bo wymieniają olej ?

            Nie czaje, o co Ci chodzi. Minus braku filtra , to żałośnie częsta wymiana oleju. W książeczce rometa piszą że co 1500km ;D Nie, ta siateczka to nie filtr. To jest gówno i każdy normalny człowiek Ci to powie. Nie wiem po co to wsadzili wgl. A to że JAKOŚ tam filtruje, nie zmienia faktu że jest do dupy.

          • Chińskie serwisówki chińskich motocykli 125 ccm podają harmonogram wymiany oleju i czyszczenia tego ,,do dupy” filtra co 3 tys. km. Podobny interwał wymian oleju przewiduje Junak i Barton. I to wystarcza, by bez problemów robić duże przebiegi. W słynnym Junaku 901 (motorower!) silnik nawet bez czyszczenia filtra przejechał grubo ponad 100 tys km i nadal działa.

        • Zapomniałeś dodać że Honda CG też nie ma filtra! A to Japońska niezniszczalna konstrukcja. Fakt jest taki że silnik tej Hondy był projektowany w latach 70tych dla krajów rozwijających się, Afryka, Azja itd. W związku z tym miał jeździć na każdym oleju (nawet samochodowym) i nie miało być problemu z częściami zamiennymi na środku pustyni…więc zrezygnowano z filtra

          Odpowiedz
          • Z tego co wiem w CG były i silniki OHC i OHV.
            Na rynki z gorszym poziomem technicznym był OHV, jako ten pancerny.

          • już znalazłem faktycznie było ohv, ohc było brane z cb125 a później z cbf

    • ja do śruby spustowej przyczepiłem dosyć silnego neodyma. Zawsze sciągnie opiłki na dół i nie będą krążyć razem z olejem, którego zresztą zmieniam co 2tys km. Mój 156fmi ma ok 10tys. Teraz w sobotę odpalałem go po ponad miesięcznej przerwie – za pierwszym razem i bez męczarni. Przejażdżka też poszła gładko.

      Odpowiedz
      • devdd, nie miałeś fabrycznie magnes na śrubie? Jaki masz motocykl?

        Odpowiedz
        • Benyco BR 125. Być może śruba jest namagnesowana ale niezauważalnie.

          Odpowiedz
      • Cześć. Czy masz jakiś patent na montaż tego neodyma. Mam Zippa ravena luxa i nie ma w nim filtra oleju a w czasie wymiany oleju nie zauważyłem żadnego magnesu na śrubie.
        LWG

        Odpowiedz
        • Po prostu – kupujesz mocny magnes pasujący do wewnętrznej strony korka , przyklejasz i tyle. Bez obawy sam się nie odklei no i nie może być zbyt duży żeby po wkręceniu w blok o coś się nie oparł. Nawiasem pisząc devdd niezły patent. U mnie w kreidlerze jest filtr papierowy. Wymiana co 4 tys, ale nad tym magnesem też się zastanowię.

          Odpowiedz
        • Jeśli śruba M12 to można taki gotowy korek kupić:

          https://motor-x.pl/korek-spustowy-oleju-m12x15-division-249-125-szt-,p.html

          Odpowiedz
    • SK156FMI przejechane 14500km od 2017 maj do teraz i zero napraw

      Odpowiedz
  6. Ten silnik jest nie doprężony, ma duży zapas tuningowy, bardzo trwała jednostka
    Można założyć cylinder 64-65mm i mamy 140ccm co po zmianie gaźnika lub przynajmniej wymianie dyszy da nam ok. 10,5KM (pewnie znajdą się tacy co zechcą zamontować większy powyżej 150ccm

    Odpowiedz
  7. zmienial ktos w benku cylinder na 150?? mozna link i jakies ewentualne porady?? z gory dzieki

    Odpowiedz
  8. chodzi mo o benyco br 125cm

    Odpowiedz
  9. czy ktos wie jaki benyco br ma rozmiar sworznia tloka?? 13?? 15??

    Odpowiedz
  10. Nie ma reguły, w tych samych modelach może być 13 jak i 15 mm. Dlatego przed złożeniem zamówienia na części należy zdemontować górę silnika i po dokonaniu pomiarów podać sprzedawcy właściwy rozmiar.

    Odpowiedz
  11. Cześć motocykliści ENDURO

    _ Tuning na 150 (tłok 62/64mm) nawet z większym gaźnikiem da niewiele
    _ Opłaca się dopiero zmiana powyżej 160ccm (tłok 65mm i więcej) też przy zmianie gaźnika na większy (lub dysz) i jest to prosta i tania podmianka. (koszt ok. 150zł +150zł robocizna),

    1.
    Oryginalny tłok 125 – 56,4mm (9,8KM)
    2.
    Standardowy tłok 150 – 62/64mm (moc +0,7KM) = (10,5KM)
    3.
    Tuning tłok 160 – 65mm (moc + 1,4KM) = (11,2KM)
    4.
    Dobry tuning tłok – 65mm, tłok grafit, planowanie głowicy, większy sportowy gaźnik, filtr stożkowy, sportowa świeca, (moc +2,2KM) = (12KM)

    PS; by fajnie się jeździło potrzeba min. 12,5KM

    Odpowiedz
    • Dawno nikt mnie tak nie rozśmieszył. Oj specjalisto od silników mam nadzieje ze naprawiasz tylko swoje maszyny? Inaczej współczuje zleceniodawcą. Poczytaj o mechanice podszkol się a potem możesz gadać co i jak. Teraz robisz tylko ludzią metlik w głowie. Zrobią tak jak proponujesz i bedą wieszać psy na Tobie.

      Odpowiedz
  12. Brednie!! Filtr stożkowy ha ha ha !! Dobre!!! Nawet nie zauważysz większej mocy jak to władujesz!! To tylko efekt placebo tak jak lanie benzyny 98 oktan!! Bo liczy sie kaloryczność a nie oktany!!!! Zmiana ze 125 na 150 daje efekt faktyczny!!! No moze nie taki jak bys jechał BMW 1100 ale jednak odczuwalny. A cylinder powyżej 150 cm jeśli go jakoś upchasz to jest moc!! Tyle ze co z resztą? Chcesz wylądować w kostnicy bo hamulce nie dały rady? Proszę bardzo. Zaznaczam ze ubezpieczyciel po takiej zmianie nie wypłaci odszkodowania rodzinie!!! A jeśli to Ty kogoś uszkodzisz i wyjdzie ta malutka zmiana to do końca swoich dni będziesz płacił rencine poszkodowanemu!!! Więc lepiej potencjalną ofiarę zatłuc na miejscu. A tak serio jak chcesz zapierniczać po 140km/h to kup sobie prawdziwy motor wyjdzie taniej i bez problemów!!!

    Odpowiedz
    • Żadna „CHińska” 125 tka nie poleci „powiedzmy” powyżej 120 km/h nawet po tuningu
      Jak chce się jeździć powyżej 120 to trzeba mieć powyżej 15KM

      Przykład ;

      Romet ADV 250 ma katalogowo prędkość max 120km/h !!!

      https://www.romet.pl/Moto,ADV_250,20,635,14714,2015.html

      Pozdrawiam

      Odpowiedz
  13. Jeśli chcesz jeździć powyżej 120 km/h to pomyliłeś pojemności silników. Trzeba było kupować coś co ma 600cm a nie 125. 125 to sprzęt dla emerytów albo tych co chcą dożyć w zdrowiu 30-tki. Tak tak wiem jak się ma 16-20 lat to nikt nie myśli o śmierci i uważa że motocykl to gra kąputerowa co się ma 10 żyć. Niestety tak nie jest. Zawsze jest ryzyko większe lub mniejsze ale jest.

    Odpowiedz
  14. Witam

    Poszukuje tuningu silnika 156FMI to znaczy;
    – nie interesuje mnie wymiana cylindra i tłoka na 150 oraz dyszy na 110 co da mi max 2KM przy bazowych prawie 10 będzie prawie 12 co dalej nie pozwoli mi jechać przelotowo 90km/h równo z tirami. Temu szukam zestawu tuningowego 163 – komplet – czy ktoś już przeprowadził taki tuning???

    Odpowiedz
    • Nikt raczej nie tuninguje mechanicznie silnika 125 bo przyrosty mocy są znikome. Jak bym chciał dodać mocy do takiego silnika to usunął bym wszelkie układy dopalania spalin ingerujące w skład mieszanki. Wymienił bym cały wydech bo przeważnie średnica rury wydechowej wewnątrz jest znacznie mniejsza niż się to wydaje. Jeżeli motocykl ma odcięcie przy prędkości maksymalnej to wymienił bym układ zapłonowy na taki bez blokady. Na końcu bym wymienił dyszę na rozmiar większą i na samym końcu jeżeli by brakowało powietrza w mieszance, wymienił bym filtr powietrza. Jeszcze można by wypolerować kolektory. Gotowych kitów nie widziałem.

      Odpowiedz
  15. Witam. Czy to normalne w tym silniku że odma pompuje powietrze? Nie wyczuwam w nim zasysania. Jeżeli to defekt to co może być przyczyną. Silnik pracuje normalnie. Jedyny problem jaki mam to ciągle zaolejony i zalany bęzyną filtr powietrza. Spalanie w normie. Lubię wychamowywać motocykl silnikiem. Czy może to być przyczyną przedostawania się paliwa do układu olejowego? Niemogę zaobserwować żeby paliwo cofało się do filtra. Podejżewam że odma pluje paliwem ale skąd paliwo w układzie olejowym? Poziom oleju cały czas taki sam.

    Odpowiedz
  16. Pozwolę sobie dodać swoje 3 grosze. Do tych silników o pojemności 125-150 można włożyć cylinder max do 200cm. W przypadku 250cm, to już nieco inny silnik. To znaczy konstrukcyjnie to samo, ale wał w 250 jest mocniejszy. O ile wiem silniki Loncin stosowane w tych największych crossach, spokojnie można zamontować we wszystkich jednocylindrowych, popychaczowych Motobi Wektor, Jinlun, Zipp Raven itd.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany

Możesz używać tagów HTML i następujących atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>