Chińskie silniki

Silnik 156FMI, 157FMI OHV – kopia Hondy CG

To najpopularniejszy silnik stosowany w motocyklach Chińskich sprzedawanych w Polsce.

156FMI-2M

W zależności od producenta podawana jest moc od 9.8KM do 11KM. Silnik to przestarzała, ale niewysilona i sprawdzona konstrukcja, bazująca na wałku rozrządu w okolicy wału, oraz na popychaczach. Taki rodzaj silnika coraz rzadziej spotyka się w motoryzacji, na rzecz silnika OHC. W dzisiejszych egzemplarzach sprzedawanych na naszym rynku, w przeciwieństwie do protoplasty, znajdujemy elektroniczny układ zapłonowy CDI. Chińczycy wypuszczają te silniki w różnych wersjach w skutek czego możemy spotkać silniki:

  • dwuzaworowe
  • czterozaworowe
  • z wałkiem wyrównoważającym
  • z zewnętrzną chłodnicą oleju
  • z chłodzoną miską olejową
  • z biegiem wstecznym

Udostępnij ten post

Beniamin to specjalista od "chińczyków". Członek Klubu Chińskich Motocykli. Na co dzień pracuje jako koordynator d.s. produkcji i sprzedaży. Z wykształcenia technik elektronik systemów komputerowych, inżynier elektrotechniki, magister automatyki i metrologi.

REKLAMA

22 komentarze

  1. „[…] konstrukcja, bazująca na wałku rozrządu w okolicy wału, oraz na popychaczach.”

    Czy silnik OHC (a 156FMI właśnie taki jest) nie ma przypadkiem wałka w okolicy głowicy ? A OHV w okolicy wału korbowego ? 🙂

    Odpowiedz
  2. Zgadzam się z tym, ale dotychczas spotykałem tylko 156FMI w wersji OHC. Czy występują OHV?

    Odpowiedz
    • Oczywiście że tak. Wystarczy spojrzeć na zdjęcie powyżej. Widać tam na cylindrze taką srebrną zaślepkę na śrubokręt.
      W ten sposób można szybko rozpoznać że silnik jest OHV, czyli na popychaczach.

      Odpowiedz
  3. Dziękuję za wyjaśnienie 🙂 Pozdrawiam.

    Odpowiedz
  4. To 157FMI czym sie rozni od 156 srednica tloka czy moca tez? Man wlasnie 157 w dark starze.

    Odpowiedz
  5. Jeden z najlepszych silników w klasie 125. (Najlepsze są V2 125 typu hyo gt , varadero 125, virago, dragstar 125 , intruder 125 itp.)

    Takowy w moim romecie k 125 13tyś.przebiegu zawsze odpalił . Nie ważne czy zimny czy ciepły. Nie rzadko odpalał bez ssania mimo 0 stopni na zewnątrz .

    Rozrząd OHV jest super zaletą. Jest nie do zrycia i regulacja zaworów jest najprostrza jaka może być. Do tego dochodzi charakterystyczny klekot zaworów jak się silnik rozgrzeje. Można się w tym zakochać.
    Silnik z takowym rozrządem, ma większy moment obr. i więcej ”dołu” w porównaniu do OHC 125 o podobnej mocy.

    Jedyny minus tego silnika to brak filtra oleju , przez co trzeba wymieniać olej co 2-3 tyś. km bo pływające opiłki i syfy razem z olejem to nieciekawa sprawa.

    Na koniec napiszę, że te klony cg 125 na prawdę fajnie potrafią brzmieć. Tylko trzeba trochę popracować nad wydechem 🙂

    Odpowiedz
    • Filtr oleju jest. Korek z filtrem znajdziesz po lewej stronie silnika na dole bocznej powierzchni kartera. Odkręca się go kluczem 24 mm ( bywają też korki na klucz 17 mm). Na powyższym zdjęciu też go widać. Jest to filtr siatkowy, wielokrotnego użytku. Filtra dostępnego z zewnątrz NIE ma w silnikach pochodzących od Hondy Monkey / Dax, czyli 139FMB. Tak właściwie silnik ten ma filtr, ale dostęp do niego jest utrudniony- można go wyczyścić dopiero po zdemontowaniu prawej strony silnika. W taki silnik wyposazony jest np. Romet Ogar 125.

      Odpowiedz
      • Jeśli uważasz tą gównianą siateczkę za pełnoprawny filtr oleju, to nie mam pytań 🙂

        To siateczkę można sobie wsadzić , tyle filtruje . Zawsze przy wymianie oleju jest praktycznie czysta . A spuszczony olej jest syfiasty.

        Nie, ten silnik nie ma filtra oleju.

        Odpowiedz
        • Jeśli uważasz, że ten filtr nic nie daje, to wytłumacz mi, dlaczego miliony Chińczyków czy innych Tajów robią setki tys. km takimi silnikami bezproblemowo? Ze znacznie większymi obciążeniami, w wyższych temperaturach, na (może) gorszych olejach?

          Odpowiedz
          • Bo wymieniają olej ?

            Nie czaje, o co Ci chodzi. Minus braku filtra , to żałośnie częsta wymiana oleju. W książeczce rometa piszą że co 1500km ;D Nie, ta siateczka to nie filtr. To jest gówno i każdy normalny człowiek Ci to powie. Nie wiem po co to wsadzili wgl. A to że JAKOŚ tam filtruje, nie zmienia faktu że jest do dupy.

          • Chińskie serwisówki chińskich motocykli 125 ccm podają harmonogram wymiany oleju i czyszczenia tego ,,do dupy” filtra co 3 tys. km. Podobny interwał wymian oleju przewiduje Junak i Barton. I to wystarcza, by bez problemów robić duże przebiegi. W słynnym Junaku 901 (motorower!) silnik nawet bez czyszczenia filtra przejechał grubo ponad 100 tys km i nadal działa.

        • Zapomniałeś dodać że Honda CG też nie ma filtra! A to Japońska niezniszczalna konstrukcja. Fakt jest taki że silnik tej Hondy był projektowany w latach 70tych dla krajów rozwijających się, Afryka, Azja itd. W związku z tym miał jeździć na każdym oleju (nawet samochodowym) i nie miało być problemu z częściami zamiennymi na środku pustyni…więc zrezygnowano z filtra

          Odpowiedz
          • Z tego co wiem w CG były i silniki OHC i OHV.
            Na rynki z gorszym poziomem technicznym był OHV, jako ten pancerny.

          • już znalazłem faktycznie było ohv, ohc było brane z cb125 a później z cbf

    • ja do śruby spustowej przyczepiłem dosyć silnego neodyma. Zawsze sciągnie opiłki na dół i nie będą krążyć razem z olejem, którego zresztą zmieniam co 2tys km. Mój 156fmi ma ok 10tys. Teraz w sobotę odpalałem go po ponad miesięcznej przerwie – za pierwszym razem i bez męczarni. Przejażdżka też poszła gładko.

      Odpowiedz
      • devdd, nie miałeś fabrycznie magnes na śrubie? Jaki masz motocykl?

        Odpowiedz
        • Benyco BR 125. Być może śruba jest namagnesowana ale niezauważalnie.

          Odpowiedz
      • Cześć. Czy masz jakiś patent na montaż tego neodyma. Mam Zippa ravena luxa i nie ma w nim filtra oleju a w czasie wymiany oleju nie zauważyłem żadnego magnesu na śrubie.
        LWG

        Odpowiedz
        • Po prostu – kupujesz mocny magnes pasujący do wewnętrznej strony korka , przyklejasz i tyle. Bez obawy sam się nie odklei no i nie może być zbyt duży żeby po wkręceniu w blok o coś się nie oparł. Nawiasem pisząc devdd niezły patent. U mnie w kreidlerze jest filtr papierowy. Wymiana co 4 tys, ale nad tym magnesem też się zastanowię.

          Odpowiedz
        • Jeśli śruba M12 to można taki gotowy korek kupić:

          https://motor-x.pl/korek-spustowy-oleju-m12x15-division-249-125-szt-,p.html

          Odpowiedz
  6. Ten silnik jest nie doprężony, ma duży zapas tuningowy, bardzo trwała jednostka
    Można założyć cylinder 64-65mm i mamy 140ccm co po zmianie gaźnika lub przynajmniej wymianie dyszy da nam ok. 10,5KM (pewnie znajdą się tacy co zechcą zamontować większy powyżej 150ccm

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany

Możesz używać tagów HTML i następujących atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>