Blog / Porady

Jakie są przyczyny ząbkowania i nieregularnego zużycia opon motocyklowych?

Jakie są przyczyny ząbkowania i nieregularnego zużycia opon motocyklowych?

„Dlaczego moje nowe opony tak szybko wyząbkowały?” – takie pytanie zadaje sobie niejeden motocyklista. Za powstawanie tego zjawiska często obwinia się styl jazdy, wadę opony lub usterkę techniczną motocykla. Czy to słuszne podejrzenia?

Faktem jest, że opony motocyklowe są mniej wytrzymałe od samochodowych, więc nie da się na nich przejechać tylu kilometrów, co w „puszce”. Nie powinno to jednak usprawiedliwiać ząbkowania czy nieregularnego zużycia opony, które można dostrzec już po kilku tysiącach przejechanych kilometrów. Co więcej, pojawia się ono niezależnie o typu maszyny czy nawierzchni, na jakiej jest ona użytkowana.

Ząbkowanie to zły znak

Jeśli zauważysz, że Twoje opony zużywają się w „podejrzany” sposób, to jak najszybciej zareaguj. Bardzo często spotykanym zjawiskiem jest ząbkowanie opon. Powstaje ono w wyniku nieregularnego ścierania się segmentów bieżnika. W efekcie powstają charakterystyczne „ząbki”, które można wyczuć przejeżdżając ręką po oponie. Przyczyn ząbkowania jest wiele. Najczęściej wskazuje się zbyt niski poziom ciśnienia powietrza w ogumieniu lub niesprawny jeden amortyzator, który powoduje nierówną pracę zawieszenia motocykla. Do ząbkowania może również doprowadzić częsta jazda z mocno obciążonym tyłem, np. przez bagaże. Aby tego uniknąć, od czasu do czasu kontroluj ciśnienie w oponach oraz sprawdzaj jakość oleju w teleskopach przedniego widelca. Jeśli jest go za mało lub jest stary, ząbkowanie opon staje się bardzo prawdopodobne. Ponadto, przy wymianie opony na nową warto wymienić olej i uszczelniacze w przednim zawieszeniu motocykla, jeśli od poprzedniej minęło trochę czasu.

Wszystko sprawne, a opona ząbkuje

Kiedyś za podatne na zjawisko ząbkowania uchodziły opony kierunkowe i o głębokim bieżniku. Obecnie producenci tak dobierają rzeźby i mieszanki, aby nie dopuścić do ząbkowania opon. Opony kierunkowe faktycznie mogą ząbkować, ale dopiero pod koniec zakładanego przebiegu, po 2-3 latach użytkowania. Jeśli niepokojące objawy zauważysz po kilku tysiącach kilometrów, motocykl jest sprawny, a opony odpowiednio napompowane, to prawdopodobna jest wada fabryczna opony. Taki produkt możesz zareklamować.

Nieregularne zużycie

Ząbkowanie to tylko jeden przykład nietypowego zużycia opony. Oprócz niego może pojawić się też nierównomierne ścieranie jednej części bieżnika. Często za przyczynę tego zjawiska, podobnie jak przy ząbkowaniu, podaje się zbyt niskie ciśnienie w oponach. Według innych diagnoz, zużycie jednego fragmentu ogumienia bardziej od innych może świadczyć o nieprawidłowym wyważeniu koła, uszkodzeniu felgi lub wnętrza opony. Co ciekawe, przyczyny jednak nie zawsze leżą w motocyklu. Zły stan nawierzchni (dziury i koleiny), po której często jeździsz swoim motocyklem również może doprowadzić do nierównomiernego zużycia opon. Niektórzy przyczyn takiego stanu rzeczy upatrują w stylu jazdy, np. częstemu hamowaniu na zablokowanym kole. Niezależnie od powodów nieregularnego zużycia opon motocyklowych, skutkiem jego wystąpienia jest niestety konieczność wymiany ich na nowe.
Należy jednak pamiętać, że żywotność każdej opony można przedłużyć stosując się do paru prostych porad eksploatacyjnych, z którymi można zapoznać się tutaj http://www.oponeo.pl/artykul/opony-motocyklowe-porady-eksploatacyjne

Udostępnij ten post

Założyciel strony motocykle125.pl. Z wykształcenia technik mechanik pojazdów samochodowych. Z pasji programista prowadzący własną działalność.

REKLAMA

Jeden komentarz

  1. Tak przy okazji opon intryguje mnie kwestia podmiany na nieco szersze tzn. aby z przodu zamiast 2,75 założyć 3,00.

    1. Czy jest to możliwe ?
    2. Czy wiąże się to z jakimiś problemami eksploatacyjnymi/ homologacyjnymi ?

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany

Możesz używać tagów HTML i następujących atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>